Az Ön kritikusa, őszinte és pártatlan véleményekkel

Kritikus

Az 5 legjobb sci-fi az elmúlt 22 évből [3.]

2019. március 04. - Nietzsche_

A sci-fi, azaz science fiction (vagyis tudományos fantasztikum) műfaji meghatározását sok vita övezte mindig is. Sokszor felvetődött már, hogy végülis mitől sci-fi a sci-fi. Ha  például egy történet a világűrben játszódik, attól már feltétlenül science fiction lesz belőle? Ha egy űrhajón megölnek valakit, akkor az sci-fi, vagy egy szimpla krimi, ami az űrben játszódik? Álláspontunk szerint a science fictionhoz mindkét komponens szükségeltetik, vagyis témájának tudományos kérdéseket kell feszegetnie és fontos a fantasztikum is. Ezt szem előtt tartva alakítottuk ki ötös listánkat szigorúan szubjektiven, az utóbbi 22 évből, hozzátéve egy plusz 1-et, a régebbi filmek előtt tisztelegve.

scifi.JPG

 

A műfaj napjainkban számtalan oldalágazással gazdagodott -- ide tartozik a cyberpunk, a disztópikus filmek világa a Marvel-univerzum és a Star Wars világ is (melynek sci-fi jellege évtizedek óta vitatéma a rajongók és filmesek körében) -- miközben az igazi science fiction évente csak néhány alkotással bővül. (Tavaly az Expedíció keltette fel a sci-fi rajongók figyelmét.) De most nézzük a listát, 5+1 kivitelben: 

5. Szárnyas fejvadász 2049 (2017)

blade_runner.jpg

Tudományos rész: rendelkezhetnek e a jövőben mesterséges módon teremtett androidok (replikánsok) teljesen emberi tulajdonságokkal és kaphatnak e velünk azonos jogokat? Fantasztikum: egy jövőbeni világ képe jelenik meg előttünk replikánsokkal és fejvadászokkal. Az eredeti sztori 1982-re nyúlik vissza és Ridley Scott, illetve Harrison Ford nevéhez kapcsolódik. Sokan a napjainkban egyre népszerűbb cyberpunk egyik előfutárának tekintik. Az új verziót Denis Villeneuve készítette el nekünk, Ryan Gosling főszereplésével.

4. Jelek (2002)

jelek.JPG

Tudományos rész: a napjainkban sokakat foglalkoztató, rejtélyes gabonakörök és földönkívüli értelmes lények összekapcsolása, az utóbbiak ellenséges szándékainak feltételezésével. Fantasztikum: egy esetleges földönkívüli támadás elképzelése és az ellenük való sikeres védekezés, hozzátéve a jövőbelátás misztikumát egy hitehagyott pap és egy haldokló feleség által.M. Night Shyamalan rendezése egészen kivételes: mesterien növeli a feszültséget, Mel Gibson zseniális játéka mellett.

3. Eredet (2010)

eredet.JPG

Tudományos rész: különböző állom-mélységekbe eljutás, alternatív valóságok életszerű átélésével. Fantasztikum: lehetséges e mások álmaiba eljutva, befolyásolni az emberek gondolkodását és viselkedését? Christopher Nolan filmje egy elgondolkodtató és látványos világot mutat meg számunkra, melyben szinte minden lehetséges. Leonardo DiCaprio színvonalas játékkal, hitelesen jeleníti meg az álomvilágokban barangoló manipulátort, remek akciójelenetekkel ajándékozva meg bennünket.

2. Kapcsolat (1997)

kapcsolat.jpg

Tudományos rész: egy földönkívüli civilizáció megajándékozza az emberiséget egy különleges szerkezettel, mellyel kialakítható velük egy kommunikációs kapcsolat. Fantasztikum: hogyan végződhet egy idegenekkel való kapcsolatfelvétel és milyen üzeneteket kaphatunk tőlük. Robert Zemeckis 1997-es sci-fije egy teljesen reális "forgatókönyv" felvázolásával gondolkodtat el bennünket arról, hogy milyen lesz egy jövőbeli kontakt, nálunk fejlettebb lényekkel. Jodie Foster és Matthew McConaughey érett alakítása teszi listánk ezüstérmesévé a Kapcsolatot.

1. Prometheus (2012)

prometheus.jpg

Tudományos rész: Egy távoli bolygó felkutatása egy emberiség számára fontos, közös ős megtalálása céljából. Fantasztikum: a Föld elpusztítására készülő idegen civilizáció által teremtett biológiai fegyver bemutatása és az általa előidézett pusztítás. Ridley Scott 2012-es sci-fije az egyik legjobb, valaha filmre vitt történet, mely mélyen elgondolkodtat bennünket eredetünkről és az idegen kultúrák felderítésének veszélyeiről. A Prometheus látványos, izgalmas és tartalmas alkotás Noomi Rapace, Miochael Fassbender és Charlite Theron főszereplésével.

A plusz 1: Harmadik típusú találkozások (1977)

3tipusu.jpg

A sci-fi műfaj filmes megjelenéseinek egyik nagy "öregje" Steven Spielberg klasszikusa: a Harmadik típusú találkozások. Bár ez az alkotás nem az elmúlt 22 év terméke, kikerülhetetlen mérföldkő a science fiction művek sorában. (Emlékszem: az Asimov könyvek mellett, ez az 1977-es film fordította érdeklődésemet leginkább a sci-fi felé.) Erőssége, hogy teljesen hihető és hiteles sztorit "mesél el" az idegenek Földre érkezéséről, közös nyelvként a zene, matematikai alapú kódrendszerét felvetve. Richard Dreyfuss óriásit alakítva színesíti a történetet.

logo_kritikusa.jpg

***

A bejegyzés trackback címe:

https://kritikusa.blog.hu/api/trackback/id/tr2614666935

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nyerspolgár 2019.03.05. 16:08:54

Jelek... Ez az a film, amiben leontik a meztelen alien tamadot egy pohar vizzel?

Antilles 2019.03.05. 16:09:56

A Jelek? Amiben a vízre érzékeny idegenek olyan bolygót néznek ki maguknak aminek a 2/3-át a számukra halálos anyag borítja?

Sonda 2019.03.05. 16:17:35

Engem már a cím félrevezetett, valahogy azt hittem, hogy könyvekről lesz szó.. De a hidegzuhany csak utána érkezett. Prometeus az első? Az elmúlt 22 év legjobb sci fi filmje? Már az is bűn, hogy rajta van egy ilyen listán!!! A prometeus maximum az elmúlt 22 év legnagyobb lufija lehetne.

Macskond 2019.03.05. 16:37:09

Bakter! A Prometeus mint legjobb sci-fi??? Még FI az csak csak de a SCI-hez végtelenül kevés köze van. A teljesen tudománytalanul és célszerűtlenül cselekvő "tudósokkal" ?? Lehetett volna valóban az egyik legjobb, ha legalább vlaakinek egy kicsi köze lett volna a SCI-hez. De ilyet sajnos gyakorlatilag nyomokban is alig tartalmaz. Végtelenül szomorú de ez a film még a listára sem való, nem hogy az első helyre.
De legalább "utolsó" helyre , 5.-nek felfért egy valódi jó sci-fi, a Szárnas fejvadász.
De mondjuk ha már SCI jellegű FI akkor a Mentőexpedíció (Alias a marsi) súlyosan hiányzik.

sírjatok 2019.03.05. 16:44:20

@Macskond: jaj jaj vigyázz itt nem szabad fikázni a prométeuszt :D

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.03.05. 16:44:22

A Harmadik típusú találkozások mint a 6 legjobb sci-fi egyike?

"Erőssége, hogy teljesen hihető és hiteles sztorit "mesél el" az idegenek Földre érkezéséről"

Mármint teljesen hihető és hiteles az, hogy az idegenek a földi civilizáció objektumait látva lámpasorok kigyújtogatásával meg tülköléssel bizonyosodnak meg arról, hogy értelmes lények vagyunk?

Spílberg e "remekműve" nem más, mint ócska gagyi.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.03.05. 16:46:27

@Macskond:

"De legalább "utolsó" helyre , 5.-nek felfért egy valódi jó sci-fi, a Szárnas fejvadász."

Én a Solarist is bevettem volna annak ellenére, hogy magának Lemnek nem tetszett a film.

Panelmedve 2019.03.05. 16:47:24

A Prometheusban a sztori a legjobb. Boncolgatja, hogy kik lehettek őseink és a különböző földi kultúrákban közös motívumokat keresi. Majd jön a meglepetés: őseink (teremtőink) egy másik bolygón vannak. Aztán több fordulat után a végső surprise: ugyan ők teremtettek bennünket, mégis el akarnak pusztítani, mégpedig egy biológiai fegyverrel. Ebből és az ősök keveredéséből jön létre az Alien-világ. Szerintem zseniális. Egyéb szempontból (látványilag, vagy mint horror) kevéssé kiemelkedő!

Rozisoft 2019.03.05. 16:50:24

A kapcsolat teljesen reális "forgatókönyve", ahogy a cikkíró nevezi a csekekményét a filmnek, az teljesen egészében a film alajául szolgáló regény írójának, Carl Sagannak köszönhető. Zemeckis szépen vitte filmre a sztorit, de azért túlzás azt mondani, hogy az ő scifije.

pongesz 2019.03.05. 16:51:27

nah, ez a lista igazából a 6-10. helyezetteket tartalmazza. az első öt nyilván (a sorrenden lehet vitatkozni):
Star Wars I-II-III-VII-VIII

komolyra fordítva rögtön tudok párat, ami üti mindegyiket:
Interstellar, Gravity, Arrival, Cloverfield, Cloverfield Lane, Mátrix
de elég jó kisköltségvetésűek is voltak.

Nietzsche_ 2019.03.05. 16:52:50

@Rozisoft: A FILM mégis csak Zemeckis alkotása. Itt most a filmről esik szó, azt értékeltük második helyen.

proletair · http://lemil.blog.hu 2019.03.05. 16:59:24

A GATTACA pont beférne ide időben is meg tartalomban is. De ha populárisabbat keresünk, akkor az Én, a robot. De basszus, még a WALL-E is több mondanivalóval bír, mint a Jelek, vagy az Eredet.

sírjatok 2019.03.05. 17:10:33

@Argus.:
- ha az engineerek teremtettek, akkor miért akarnak kipusztítani
- ha ők teremtettek, akkor mi a helyzet a dinoszauruszokkal, majmokkal, stb, őket ki teremtette, mi van az evolúcióval, hamis?
- ha ki akarnak pusztítani, miért mondták el barlangrajzokon, hogy hol vannak
- ennyi ezer év alatt nem mozdultak el a csillagok, vagy előre tudták, hogy pont x ezer év múlva jönnek rá az emberek, és eleve úgy rajzolták be őket?

- miért vették le a sisakjukat, attól hogy van oxigén, lehettek volna mikrobák is
- miért ad hoc módon dönt mindenről egy tudóscsapat: ma menjünk ki? Oké. Vigyünk lángszórót? Á ne.
- hogy jelentkezhettek tudósok egy olyan misszióra, amiről nem tudták, hogy mi az, honnan tudták hogy nem buzipornó forgatás lesz
- miért viselkednek benne hülyén tudósok, eltévednek (miközben 3d térkép és folyamatos rádiókapcsolat van), szétszakadnak, veszekednek, elszaladnak a halott alientől, a fejükkel közelről megvizsgálják az élő kígyószerű agresszív élient, mint egy gimis félrészeg osztálykirádulás

- miért mérgezte meg David a pasit a fekete szmötyivel
- tudta előre, hogy majd utána dugni fognak a csajjal, és abból majd valami polip lesz?
- ha a DNS-t írja felül a fekete szmötyi, akkor mi az a kis hal Holloway szemében?

- Miért kell azt hinni, hogy Weyland halott?
- Miért volt ez olyan nagy titok, hogy él?
- Miért szarja le mindenki, mikor meghal?
- Miért fontos, hogy a keménycsaj a lánya? Ez miért volt titok?

Bocsi, de ez ilyen tipikus elszállt agyú marketingesek ötletelésének eredménye ez a film "és legyen benne ilyen squid alien is! És legyen az, hogy ők teremtették az embereket! És legyen benne horror rész is! És derüljön ki, hogy az ősi próféciáknak van igaza! És legyen benne egy meddő csaj is, aki megszül egy alient! Zuhanjon le benne egy űrhajó! Meg legyen egy gonosz robot is benne! Fú ez de ütős ötlet!", amit valahogy nagy nehezen összegyúrtak egy filmmé. Olyan is. Felfoghatatlan, hogy lehet ezt jó filmnek tartani.

Rozisoft 2019.03.05. 17:13:00

@Kritikus..: Ha az lett volna a cikkben, hogy "Robert Zemeckis 1997-es filme", akkor meg sem szólalok. Régen láttam már a filmet és most úgy emlékszem, hogy elég hűen vitte vászonra a könyvet ahhoz, hogy azt mondjuk rá, hogy megfilmesítette a regényt. Ebben az esetben ez nem az ő sci-fije.
Most megyek elovasom újra a könyvet, megnézem megint a filmet, és eldöntöm jól emlékeztem-e... :)

Jenci77 2019.03.05. 17:15:27

Én a X Machina-t hiányolom. Az is sci-fi, de a tudománnyal az élen, ráadásul a véleményem szerint, egy nyakunkon lévő dologról szól, a mesterséges intelligenciáról.
Szerintem a megvalósítás és a problémakör átfogó vizsgálata zseniális. :)

sírjatok 2019.03.05. 17:19:41

Hogy lehet a mi DNS-ünk ugyanaz, mint az engineereké, ha mi nem vagyunk háromméteres albínó bodybuilderek???

invalid user name 2019.03.05. 17:21:03

hát én tök más listát állítottam volna össze. szóval ez elég szubjektív :)

mondjuk úgy, hogy a rád nagy hatást gyakorló filmek, ok?

sírjatok 2019.03.05. 17:28:08

@Birsalmasajt: Én is, csak én gazdag is vagyok meg a péniszem is óriási.

amaurote · http://anarchia2020.blog.hu 2019.03.05. 17:32:30

distict 9-et kihagyni, és ilyen eredet-féle gagyit berakni...
prométeusz is csak közepes volt...

Panelmedve 2019.03.05. 17:37:06

@sírjatok: "- ha az engineerek teremtettek, akkor miért akarnak kipusztítani"
Azért, mert így döntenek. Méltatlanoknak bizonyultunk a létre.

"- ha ők teremtettek, akkor mi a helyzet a dinoszauruszokkal, majmokkal, stb, őket ki teremtette, mi van az evolúcióval, hamis?"

Az emberiséget ők teremtették, az állatvilág az evolúció révén alakult ki.

"- ha ki akarnak pusztítani, miért mondták el barlangrajzokon, hogy hol vannak"

A barlangrajzok nekünk üzennek és mi meg is fejtettük azokat, sőt eljutottunk hozzájuk. A döntés arról, hogy elpusztítanak, közben született meg. A barlanrajzok és az utána eltelt 10 ezer év közt valamikor.

"- miért vették le a sisakjukat, attól hogy van oxigén, lehettek volna mikrobák is"

A lélegezhető levegővel életben maradnak, a részletes analízis közben készült el és azt mutatta, nem károsak az atmoszféra gázai"

"- hogy jelentkezhettek tudósok egy olyan misszióra, amiről nem tudták, hogy mi az, honnan tudták hogy nem buzipornó forgatás lesz"

Egy tudományos felhívásra jelentkeztek, aminek részleteit nem ismerték, de azt tudták, hogy tudósok vesznek abban részt. Buzipornóra ritkán keresnek CSAK tudósokat.

"- miért viselkednek benne hülyén tudósok, eltévednek (miközben 3d térkép és folyamatos rádiókapcsolat van), szétszakadnak, veszekednek, elszaladnak a halott alientől, a fejükkel közelről megvizsgálják az élő kígyószerű agresszív élient, mint egy gimis félrészeg osztálykirádulás."

A tudósok egy nagyon szűk területen akkora ászok, mondjuk úgy, hjogy egy genetikus professzor nem tud becsavarni egy villanykörtét sem, vagy egy híres nyelvész nem tudja, mit jelent a jobb menetes csavar.

axolotl77 2019.03.05. 17:44:43

Általában azért olvasom a "A legjobb..." kezdetű cikkeket, mert remélem, hogy a cikk írója (vagy akár a kommentelők) majd felhívja a figyelmemet valamire, ami még kimaradt az életemből. Ez nem jött össze most.

sírjatok 2019.03.05. 17:49:44

@Argus.: "A tudósok egy nagyon szűk területen akkora ászok"

Így felnőtt emberek sem viselkednek, nemhogy tudósok. Ne hülyéskedjünk már. Attól, hogy te itt saját kútfőből magyarázgatod a brutális plot hole-okat az evolúciótól a levett sisakig, attól nem lesz jobb.

Van, ahol van helye az elmagyarázatlan dolgoknak, pl. Kocka. De mikor már csak elmagyarázatlan dolgok vannak, és bármi megtörténhet, akkor már egy vicc az egész. Jól láthatóan ilyen primitív shock value-kért áldozták fel a logikát, és ez fájdalmas nekem.

sírjatok 2019.03.05. 17:51:22

@axolotl77: a kommentek közt azért meg vannak említve jó sci-fik is. District 9, Gattaca, igaz ezeket is láttam, de ezek tényleg jók. Pár Black Mirror rész is zseniális, csak nekem elég nyomasztó.

Netuddki. 2019.03.05. 17:54:48

Ezek közül 1 van ami ok, a Kapcsolat, de abban sem egészen tiszta, hogy nem-e a rákos tudós szórakozott a többiekkel.

Aztán, hol az Expanse???? Nem volt arról szó, hogy csak filmek lehetnek.
BSG (2004)???
Doctor who Matt Smithel (2010-2013)???
A Csillagkapu ugyan 22 évvel ezelőtt indult, de 2006 körül lett vége.

Bobby Newmark 2019.03.05. 18:07:33

@Argus.: Ja, annyira zseniális ez az eredetsztori, hogy ha ezt bevinnéd könyv formában egy kiadóhoz, akkor elküldenének virágkötőnek, hogy az is egy szép szakma, nem kell mindenkinek írónak lenni.
Filmben még csak tucatnyiszor lőtték el ezt a klisét, ott még gyerekeket meg lehet vele etetni.

hugsz 2019.03.05. 18:08:55

Nem is értem ezt a listát!

hugsz 2019.03.05. 18:14:57

@Argus.:

Ok, de akkor is egy kalap szar.
A szkafandert egy idegen bolygón csak úgy lekapó tudóstól lecsapott a bizti.
Sajnos az egész biztosítékszekrényt kicsapta ez a film. Viszont jól néz ki és amit írtál az igaz, csak kevés egy filmhez.

victor vacendak 2019.03.05. 18:22:04

A prométeuszból megtudtam, hogy az a standard eljárás egy új bolygón, amiről semmit sem tudunk, hogy védőruha nélkül kell sétálgatni (a levegő lélegezhető, de mikróbák midnenhol vannak). pont, mint az agyonhype-olt expedícióban, ami a prométeusszal karöltve minden idők legfostosabb sci-fije.

2019.03.05. 18:25:44

Értem, hogy szubjektív, de akkor is nagy itt a baj :) Eleve sem a Jelek, sem az Eredet nem sci-fi, előbbi sokkal inkább horror, utóbbi pedig vegytiszta akciófilm. A Szárnyas fejvadász második része (ellentétben a klasszikus elsővel, aminek itt lett volna a helye) egy álmosító blöff, a legjobb húszban sincs helye szerintem. A Prometheus-ba jobb bele se menni, az egy akkora elbaszott marhaság, hogy csak filmes állatorvosi lóként adhat témát. A Kapcsolat, na az valóban és a kifejezés eredeti értelmében sci-fi, okos, egyedi film, ennek van helye az első ötben bármilyen sci-fi listán.

Jancsiszeg1980 2019.03.05. 18:28:17

Az Interstellar miért maradt ki?

2019.03.05. 18:29:07

Viszont óriási piros pont a szerzőnek, hogy a trágya Interstellart nem tette fel a listájára :)

2019.03.05. 18:30:31

@Netuddki.: "sem egészen tiszta, hogy nem-e a rákos tudós szórakozott a többiekkel" a film vége erre elég egyértelmű választ ad azzal, hogy kiderül, hogy a felvett statikus zaj 18 órányi anyag.

GyMasa 2019.03.05. 18:38:32

Hat a Prometheusz szerintem is maximum felejtheto egy vacak volt...
Csatlakoznek @sírjatok:-hoz en is egypar kerdessel!
- Miert lett ongyi a csavo a film elejen?
- Hogy van az, hogy egy szupertitkos biofegyver kutatokozpontot ilyen gyenge biztonsagi rendszerrel alkotnak meg, hogy egy elszabadult kiserlet ki tudja irtani a teljes legenyseget?
- Hogy van az, hogy egy szupertitkos biologiai fegyver labort mindenfele jottment UFO-k csak ugy szimplan megtalalnak?
- Komolyan csak ugy, egyszeruen be lehet grasszalni egy ilyen szupertitkos fegyverlaborba?
- Nem tunt fel az Engineereknek az egesz felresikerult kiserlet?
- Tobb ezer evig sem tunt fel nekik?
- Miert kuldenek fogalmatlan civileket egy ilyen kuldetesre?
- Fegyverek nelkul?
- Kinek jutott eszebe, hogy jo otlet egy pszichopata, tomeggyilkos androidot is kuldeni a csapattal?
- A diszkont Scarlett Johannson a film vegen miert fut egy iranyba a "ragurulo" urhajoval, es miert nem lep oldalra?
www.youtube.com/watch?v=gP4OchDlLHE
Es, tulajdonkeppen ez a resz meg nem is volt ANNYIRA rossz, mint a masodik resz.
Azt szabalyos szenvedes volt vegignezni mert meg ennel is teljesen idiotabb, Taigetosz pozitiv legenyseget sikerult osszevadaszni...
Komolyan csodalom, hogy ezek az emberek, ezzel a hozzaallassal kepesek voltak kolonizalni mas galaxisokat...

GyMasa 2019.03.05. 18:39:40

@Netuddki.:
Meg irjuk fel a listara az Altered Carbon-t is!

2019.03.05. 18:50:07

Ezek közül egyedül az Eredetet láttam ezek közül, de az egyáltalán nem sci-fi, egyébként trash kategóriás film.

Void Bunkoid 2019.03.05. 18:50:37

@pongesz: a Mátrix kurvára nem scifi. Az egy furcsa katyvasz. A korának megfelelően (késő kilencvenesek) megpróbálták eladni "okos film"-nek mindenféle indokolatlan egszisztencialista filozófiai klisék elsütögetésével, ám amúgy kurvára NEM szerves része az univerzumnak, egy erőszakkal beletett okoskodás.

Azt elvéve viszont az egész nem más, mint egy vérbéna karatefilm.

2019.03.05. 19:00:21

@Zabalint: azért az Eredetre azt mondani, hogy trash, az nem kismértékű dilettantizmust mutat :) Tiszta sor, ha ki nem állhatod, viszont trashnek fogalmilag nem lehet hívni.

2019.03.05. 19:03:00

@Void Bunkoid: a Mátrix pont azért emelkedik ki magasan a tucat akciófilmek közül (már a roppant újító technikai kivitelezést leszámítva) mert az agyatlan csihipuhinak adtak némi filozófiai hátteret. Igaz, hogy az toldozott-foltozott és lopkodott (lopkodott - jó vicc, ki várja el egy filmtől, hogy saját, eredeti filozófiai tételei legyenek :) :) de akkor is egyedi és van benne igyekvés, hogy több legyen a sima akciónál. Ez egyébként sikerült is, mármint az első részben, a második szimplán béna, a harmadik konkrét tragédia.

2019.03.05. 19:06:29

@Void Bunkoid: egyébként attól én is mindig rosszul voltam, mikor valaki nekiállt nagy elánnal elmagyarázni a Mátrix roppant összetett filozófiáját - azt, ami egyébként egyetlen összetett mondatban összefoglalható, és semmi bonyolult vagy rejtélyes nincs benne :)

A tudomány sosem téved! 2019.03.05. 19:15:26

A Matrix trilógia, amit eredetinek is trilógiának terveztek, egy zseniális akciófilm, ami a létünk kérdéseit boncolgatja, és a szabad akaratra is keresi a választ.
Minden sora zseniális.
De szerintem sem sci fi.
A District 9 az az.
Azon kívül viszont nem tudnék jó sci-fi-t mondani.
Ebbe a sorozatba még a Galaxis őrzői is beillene, az ugyanannyira sci-fi mint ezek.
Kitalált történet, mint az evolúció elmélet.

dr. mesterséges színezék 2019.03.05. 20:22:39

Topakárhányak megjelentetésekor az etikett első pontjává tenném, hogy poszter az első mondatban árulja el a korát.
Ez nem volna garancia semmire és semmi ellen, de súgna, hogy mire számítson az olvasást folytató és hogy érdemes-e valamire rámutatnia egy esetleges kommentárban.

Engem most erre a kommentárra motivált úgy, hogy csak átfutottam a listaelemeket az azokhoz tartozó magyarázatot átugorva.

arturdent 2019.03.05. 20:38:47

@Rozisoft: A könyv zseniális de a film amerikai lett. Szerintem ez komoly hiba volt, a könyv egyik fő mondanivalója, hogy a világ közösen fejti meg és építi a gépet, és közösen is utaznak. Sajnos az egyik fő mondanivalót teljesen lehagyták a filmből. A Marsi filmre én is tennék egy szavazatot. A Prometheus nekem sem jött át, elsőnek semmikép. Valamint kár, hogy a Star Trek filmek erősen csak az akcióra lettek felépítve.

axolotl77 2019.03.05. 20:40:01

@sírjatok: Mint ahogy ezeket már láttam is mind.

Fortress_ 2019.03.05. 21:30:24

Nagyjából jó a lista, de én az Eredet helyére a Gattaca -t tenném be. A Prometheus különleges film, mert nem reked meg egy szörnyes horror szintjén, hanem valójában egy agyalós sci-fi. A Kapcsolat és a Jelek egy-egy speciális vízió arról, hogy milyen lenne, ha "bekopogtatna" hozzánk egy idegen civilizáció. Az egyik jóakaratúaknak, a másik támadóknak mutatja őket. A Szárnyas Fejvadász a lista másik gyenge pontja, nálam a sci-fi műfaj határán "billeg". Inkább sima akciófilm.

]{udarauszkasz 2019.03.05. 21:59:00

Gattaca, Hibrid, Szarnyas Fejvadasz (persze az eredeti az jobb volt, Vangelis zenejevel az elen) Insterstellar, District 9 (napjainkban nagyon aktualis) Cloverfield Paradox, meg ugy altalaban a Cloverfield filmek, A Kod(Stephen King), Annihilation (nekem megvan mindharom kotet, de csak az elsot filmesitettek meg - eddig) Hiperkocka.

nick ami nincs 2019.03.05. 23:08:39

2001: Űrodüsszeia, 8. utas a halál nem fért ide? oké, az űrodüsszeia egy regény filmes adaptációja, meg egyébként is kiesik a 22 év kategóriájából (persze a 8. utas is), de a Mátrixnak valahogy bele kellett volna férnie valahogy az Interstellarral együtt.

Sir Gombóc 2019.03.05. 23:38:02

@Kovacs Nocraft Jozsefne: igazad van, én sem értem miért nem kapcsolták be rögtön az univerzális fordítót..
Nem értetted meg a film mondanivalóját.

Lazarbibi 2019.03.05. 23:42:16

A "Kapcsolat" alapjában véve élvezhető film, de nem igazán reális, ugyanis a Berlini Olimpiáról sugárzott tv jelek nem juthattak el 25 fényév távolságra, mivel az adó teljesítménye rendkívül kicsi volt és ráadásul nem az űrbe sugároztak vele :-)

lazarbibi.blog.hu/2018/04/02/milyen_messzire_jutnak_el_a_radiojelek

Jóska Pista 2019.03.06. 00:15:18

Gattaca és Marsi és Őslakó
Csak ez a három van az ötös listán.
Szórakoztató scifi jellegű film persze több is van:
Felhőatlasz
Donnie Darko
Dark City
Serenity
Eredet
Kétszáz éves ember
Csúcshatás
Felejtés bére
Időgép
Világok harca
Éhezők viadala
Kapcsolat
Érkezés
A holnap határa
Gravitáció
Pillangó hatás
Ex Machina
Ötödik elem
District 9
Majmok bolygója
Eredet
Tökéletes trükk
Hét nővér
Mátrix
Hold
Utazók
Hang nélkül
Madarak a dobozban
Csillagkapu filmek
Star Trek filmek
Cloverfield filmek
Star Wars filmek :)
stb.

powerage 2019.03.06. 06:00:14

Ez ugye igazából nem egy blog, csak valami tesztfelület egy cikkgeneráló AI-hez?

Control. 2019.03.06. 07:38:03

Stimmel kábé a lista, de én a Világok harcát és a Marsi -t még beletettem volna. Ha 10-es listáról beszélgetnénk, az így nézne ki nálam:

10. Eredet
9. Interstellar
8. Szárnyas fejvadász
7. Jelek
6. Harmadik típusú találkozások
5. Kapcsolat
4. Gattaca
3. Marsi
2. Világok harca
1. Prometheus

Ez lenne a jó lista!

szepipiktor 2019.03.06. 07:45:18

@GyMasa: A kérdéseid megmutatják, hogy Te mit tekintesz scifinek...
Már az a sor, hogy "fegyver nélkül" is kérdéses, hiszen akkor neked az a scifi, amiben lőnek, harcolnak.
De akkor miért nem reklamálod az Orion űrhajót a 60-as évekből (ott küldetésenként lövöldözte a varangyokra...) vagy a 70-es évekből az Alfa Holdbázist?
.
Ha kicsit is tájékozott lennél, akkor tudnád, hogy napjainkban elég sok embert - túdóst is! - foglalkoztat a földi eredetkutatás, mivel az eddigi evoluciós kutatások pár kérdést felvetnek és arra nem adnak magyarázatot, a vallástörténelem is kapcsolódik ehhez.
Azaz hogy miért jöttünk létre "az egyik pillanatról a másikra"?
A Prometheus eleje már ezt a fikciót mutatja be (nem öngyilkos a pali, ha megértetted volna, ott egy "üres" Földön" indította el az evolúciós folyamatot...
A laikus civilek meg meg tudósok, hiszen ez egy magánküldetés, a létrehozók, a kreátorok felkutatása a küldetés célja és ehhez mennek a tudósok, az ürhelyó szemlyzete meg a kapitány, matróz a hajón...
Ha az első perceket megértetted volna, az egész kérdéssor felesleges lenne, hiszen azokra ott van a magyarázat a filmben.
A Prometheus ugyanis a mai eredetkutatások egyik nagyon sokak által képviselt vonalát követi: a földi életet idegenek hozták létre!
Ha olvastad volna Pierre Barbet A psziborgok álmai remekét, értenéd a kapcsolatot a vallás vagy a "falfirkát" dolgában is. Hiszen abban a "mesében" is kreált világ él az adott bolygón, amit a kreátorok időről időre megszüntetnek, letörölnek,majd egy új "mesevilágot" hoznak létre. Hogy miért? Na az meg a XX.-XXI. századi aktuálpolitikára, annak várható következményeire mutat rá.
Na ez scifi, nem az, ha elviszed a főhőst kardozni egy kitalált bolygóra.
(Egyébként szerinted az űrállomásra fegyeveres személyzet megy? A holdutazásoknál ott volt a lézerfegyver Amstrongék derekán? Vagy ma nem mennek kutatóűrhajósok az űrállomásra? De te a Promethetus kapcsán ezeket hiányold és kritizálod...)

szorokin · http://quauaua.tumblr.com 2019.03.06. 07:48:52

Hát elöljáróban: a jelek az egy szar.

Mátrix az nem sci-fi (legalább félig meddig ? ) ?

R2D2 & C3PO 2019.03.06. 08:10:42

Egy csomó nem sci-fi, hanem action.
A Csillagok között meg kimaradt? LOL Igaz, nekem is csak a 3. nézésnél esett le, mennyire, de mennyire korszakalkotó.

Zirowe 2019.03.06. 08:11:25

@Argus.: "- ha ki akarnak pusztítani, miért mondták el barlangrajzokon, hogy hol vannak"

A barlangrajzok nekünk üzennek és mi meg is fejtettük azokat, sőt eljutottunk hozzájuk. A döntés arról, hogy elpusztítanak, közben született meg. A barlanrajzok és az utána eltelt 10 ezer év közt valamikor.

Nem csak az, hogy minek mutatták meg nekünk annak a bolygónak a helyét, hanem, hogy miért pont azt a bolygót, ami nem is a központi bolygójuk, hanem egy állítólagos fegyverraktár!

Nóóóóóóórmális?!
Az egész egy értelmezhetetlen katyvasz.

2019.03.06. 08:41:55

@R2D2 & C3PO: én legalább ötször néztem meg, egyrészt mert nem tudtam feldolgozni, hogy ez tényleg ennyire szar, másrészt mert azt gondoltam, hogy majd a többedszerre csak leesik valami poén vagy lényeg belőle, de nem. Ez a film egyszerűen egy félresikerült celluloidszörny, tele ordító hibákkal, elcsépelt időparadoxonnal, ostobán viselkedő karakterekkel, ezotériás baromsággal, se füle-se farka az egész, viszont blöffként remek, mert milliók hiszik el róla, hogy mély értelmű és okos film.

2019.03.06. 09:50:01

@Kolompár Magneto:
Pedig trash, és nem nem úgy, mint az alacsony költségvetésű filmek, nem a látványvilaga miatt volt trash, hanem pontosan amiatt, mert elgondolkodtató, összetett filmnek szánták, ehelyett felszínes lett. Éppen amiatt trash, amiért pl. a Mátrix is az, vagy a Pillangó hatás például.

2019.03.06. 09:58:59

@A tudomány sosem téved!:
Már miért ne lenne a Mátrix sci-fi? Abszolút sci-fi téma a virtuális valóság, és az amúgy mára elcsépeltté vált robotok átveszik az uralmat is. Az, hogy emellett akciófilm is, meg hogy van filozófiai jellegű vonala is, nem jelenti azt, hogy ne lenne a sci-fi. Ilyen alapon pl. Stanislaw Lem művei sem lennének sci-fik, mert hogy ott meg tényleg filozófiai jellegű a mondanivaló.

Ami nem igazán sci-fi, és mégis sokan annak gondoljak, az a star wars. Ugyanis ott a fantasy elemek dominálnak, maga az űrtechnológia csak sokadlagos szerepet játszik.

RTB 2019.03.06. 10:33:46

@sírjatok:
"- miért viselkednek benne hülyén tudósok, eltévednek (miközben 3d térkép és folyamatos rádiókapcsolat van), szétszakadnak, veszekednek, elszaladnak a halott alientől, a fejükkel közelről megvizsgálják az élő kígyószerű agresszív élient, mint egy gimis félrészeg osztálykirádulás."

Volt valami teória, hogy a két tudós eléggé be van tépve a kivágott jelenetek szerint, ezért viselkedtek valódi tudóshoz méltatlanul.
Ezzel együtt a Prometheus alapötlete zseniális, amikor megtudtam, hogy erről fog szólni, nagyon megörültem és vártam a filmet. Maga a film nem rossz, és a végén a folytatás lehetősége. Aztán jött a Covenant........ Azóta gyűlölöm Ridley Scottot és nem tudok neki megbocsájtani

Valamint a Gattacát hiányolom a listáról

midnightcoder2 2019.03.06. 10:42:00

Szerintem az A.I. mesterséges értelem is bõven felfért volna. Bár lassan egyre kevésbé fiction. A Prometheus szerintem is jó, kár hogy a folytatás már elment az alien vs human csépelés irányába. Ezt a klasszikus elsõ Alien zseniálisan csinálta, a további folytatásoknak szerintem mint sci-finek annyira nem volt sok értékük, viszont akciófilmeknek elmentek. Viszont a Prometheus sokkal érdekesebb kérdést boncolgat: honnan jöttünk, és mi van ha a teremtõink egyszer úgy döntenek hogy mégis jobb ötlet elpusztítani minket.

midnightcoder2 2019.03.06. 10:57:54

@sírjatok:

"- ha az engineerek teremtettek, akkor miért akarnak kipusztítani"
Mert csalódtak bennünk.

"- ha ők teremtettek, akkor mi a helyzet a dinoszauruszokkal, majmokkal, stb, őket ki teremtette, mi van az evolúcióval, hamis?"
Csak kimondottan a mi DNS-ünkkel játszottak.

"- ha ki akarnak pusztítani, miért mondták el barlangrajzokon, hogy hol vannak"
Akkor még nem akartak.

"- ennyi ezer év alatt nem mozdultak el a csillagok, vagy előre tudták, hogy pont x ezer év múlva jönnek rá az emberek, és eleve úgy rajzolták be őket?"
Valószínûleg az akkori csillagállást rajzolták, csak közben korrigálták a koordinátákat.

"- miért vették le a sisakjukat, attól hogy van oxigén, lehettek volna mikrobák is"
A dolog a jövõben játszódik. Ez nem csak azt jelenti, hogy csalafinta androidokat tudunk építeni, meg hiperhajtómûvet, de feltételezheti azt is, hogy addigra akár a kuruzslás is eljut arra a szintre, hogy nem gond pár mikroba. Itt inkább az öreg a kérdés, ugyanennyi idõ alatt már az öregedés kérdését is illett volna megoldani. Az azért valószínûleg egyszerûbb mint a hiperhajtómû.

De ugyanúgy marhaság minden olyan sci-fi ahol ember vezette ûrhajókkal harcolnak egymással, lásd Star Wars.

"- hogy jelentkezhettek tudósok egy olyan misszióra, amiről nem tudták, hogy mi az, honnan tudták hogy nem buzipornó forgatás lesz"

Gondolom van az a pénz.

"- miért viselkednek benne hülyén tudósok, eltévednek (miközben 3d térkép és folyamatos rádiókapcsolat van), szétszakadnak, veszekednek, elszaladnak a halott alientől, a fejükkel közelről megvizsgálják az élő kígyószerű agresszív élient, mint egy gimis félrészeg osztálykirádulás"

Az, hogy valaki okos egy területen, nem biztos hogy az átlagos élethelyzetben is az.

"- miért mérgezte meg David a pasit a fekete szmötyivel"
Szerintem kísérletezett. Õt is érdekelte az, hogy mi ez az egész. Ugyanakkor robot volt akit annyira nem izgattak a robotika törvényei.

"- tudta előre, hogy majd utána dugni fognak a csajjal, és abból majd valami polip lesz?"
Akár tudhatta is hogy dugni fognak. A végeredményt viszont nem hiszem. De kíváncsi volt mi lesz a dolog vége. David nem volt ember, és rohadtul nem izgatta hogy meghal a legénység. Ráadásul õt nem fertõzhette meg a trutyi.

"- ha a DNS-t írja felül a fekete szmötyi, akkor mi az a kis hal Holloway szemében?"
Alien building work in progress ?

Egy Hun Hunniából 2019.03.06. 11:14:41

Nálam Ex Machina a best. És hiányolom az A.I. Mesterséges értelem filmet. Az Eredet nekem agyonhájpolt hoax.
Akinek a Harmadik típusú találkozások nem tetszik, az nem értette meg.

midnightcoder2 2019.03.06. 11:17:24

És én a Ready Player One-t is rátenném. Szerintem a közeljövõ eléggé hasonlítani fog rá.

pongesz 2019.03.06. 11:24:27

@Void Bunkoid: kommentben szerintem ritkán írnak ilyet: elfogadom az érveid. viszont nem volt rossz karatefilm.

Pipas 2019.03.06. 11:40:42

@midnightcoder2: "Csak kimondottan a mi DNS-ünkkel játszottak."

A mi DNS-ünk kimondottan úgy néz ki, mint a többi állat DNS-e. Ez a "játszottak a DNS-ünkkel" egy tudományos nonszensz, ahol ilyenre alapozzák a sztorit az fantasy, nem sci-fi.

Mondjuk már az is elég gáz, hogy a mérnökök úgy néznek ki mint a földi főemlősök, de ezt még elnézi az ember, sok sci-fiben vannak emberszerű idegenek. De az, hogy az földi evolúciót behelyettesítik idegenek által alkotott DNS-el, az teljesen tudománytalan, nem jobb, mint bármelyik vallás.

sírjatok 2019.03.06. 11:45:01

@Orltran: én is végig ezen agyalok

sírjatok 2019.03.06. 11:45:59

@midnightcoder2: midnightcode én nagyon bírlak téged a hozzászólásaid alapján, de ha neked tetszett a Prometheus, akkor most virtuálisan leköplek :D

Negra Facia 2019.03.06. 11:54:10

Tökismeretlen ilyen szinten de szerintem az egyik legjobb film: A vadász zsákmánya
Amúgy meg az írott sci-fi mindig jobb mint a filmes (lásd Asimov törtenetek), vagy akármilyen jó is Tarkovszkij de azért a könyvet nem űberelheti. (Van még sok ilyen: Randevú a Ramaval, A hajnal bolygó robotjai, Kiberiada, Zsoldos Péter történetek - ezeket nem meg is lehetne jól filmre vinni)

Void Bunkoid 2019.03.06. 12:03:25

@nick ami nincs: az Alien sem igazán sci-fi (mondjuk a képi megvalósítása, meg "lassúsága" valóban inkább a 2001:Űrodüsszeia (ami valódi sci-fi) fele tendál, mint a pacific rim felé :), de az Alien sokkal inkább egy űrhajós környezetbe helyezett elég durván nyomasztó horrorfilm (az űrutazás csak egy "szín", a lényeg azon van, hogy maroknyi ember össze van zárva egy jóó nagy randa szörnnyel, ami őket akarja megenni, méghozzá egy űrben suhanó konzerdobozban, ahonnan nem lehet csak úgy meglépni).

David Bowman 2019.03.06. 12:17:06

A Szárnyasban a legjobb a metálszinű kétajtós tolótetős sportvelorex.

midnightcoder2 2019.03.06. 12:17:54

@Pipas: Nem mondta senki, hogy alapvetõen átírták a DNS-ünket, csak azt, hogy módosították. Ha a mi DNS-ünk is úgy nézne ki 100%-ban mint mondjuk az egéré, akkor kicsik lennénk, szürkék és lyukakat ásnánk. Amúgy annyira nem nagy cucc, mi is simán tudjuk módosítani más élõlények DNS-ét, van egy rakás génmódosított növényünk. Ehhez persze az kell, hogy a DNS alapvetõen azonos szerves bázisból, kb. azonos módon épüljön fel - ami azért feltételezi, hogy a DNS és az egész mechanizmus nem itt a Földön jött létre. Ami alapvetõen nem teljesen ördögtõl való gondolat - arra semmi bizonyíték, hogy az egész mechanizmus ezen a bolygón jött létre. Ez a pánsperma elmélet. És ez persze nem zárja ki, hogy egy õs baktériumból mondjuk már evolúciós úton létrejöttek a dinoszauruszok és egy rakás más dolog, Pl. az ember. Persze ezek után is kérdés hogy egy ennyire eltérõ fejlõdés után lehet-e génszakaszokat úgy átvinni hogy annak értelme legyen, na ez a része már szerintem is jó eséllyel fiction. De közel sem annyira, mint Pl. a különféle scifikben lejátszott ûrcsaták.

2019.03.06. 12:19:49

@Void Bunkoid: Az Alien egészen konkrétan horror, soha sem sorolta senki komolyan vehető kritikus vagy szakember a sci-fi-k közé, játszódhatna egy panelház pincéjében is, a lényeg ugyanez lenne, az űrhajó nem műfajmeghatározó elem. Egyébként ez a "szűk helyen vadászik áldozatokra a szörny" az egyik legtipikusabb horror alapállás.

midnightcoder2 2019.03.06. 12:23:00

@sírjatok: Mint mozifilm nekem sem annyira jön be. De a sztorija szerintem kimondottan értékelendõ egy olyan világban, ahol a Transformerst is megpróbáják scifinek eladni.

David Bowman 2019.03.06. 12:26:17

Ebből a listából a Kapcsolat a legjobb.
A legjobbak között lenne a helye a Holdnak.

midnightcoder2 2019.03.06. 12:26:27

@Kolompár Magneto: Az eredeti Alien egy vegyes felvágott. Horror, akció, de sci-fi is, bár azon a téren elég sok sebbõl vérzik.

David Bowman 2019.03.06. 12:33:02

@Negra Facia: Valamelyik Zsoldos Péter könyből készült TVfilm. A Feladatból. Az MTV archívumban meg is tekinthető.

David Bowman 2019.03.06. 12:37:37

@Egy Hun Hunniából: A Black Mirrorból a robotférj jobb.

2019.03.06. 12:43:47

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Ittt tegy másik, az amerikaiaktól: indavideo.hu/video/S0LARIS

Amúgy azzal lehet posztot írni, hogy melyik volt az 5 legjobb sci-fi, tehát ide lehet csalogatni a szakmai közönséget, ám biztos lehetsz abban, kevesen is fognak veled egyetérteni.

David Bowman 2019.03.06. 12:51:21

@nick ami nincs: A 2001 Űrodüsszea az egy film könyvadaptációja.

Negra Facia 2019.03.06. 13:05:48

@David Bowman: nem, nem erre gondoltam, inkább erre: videa.hu/videok/film-animacio/a-vadasz-zsakmanya-teljes-film-s2cXx8rcon9z1ELL
A Zsoldos történetekkel kapcsolatban a Viking trilógiára céloztam , az szerintem egy Star wars trilógia kaliberű feldolgozást igényelne legalább

Macskond 2019.03.06. 13:18:31

Na látom a Prométeuszt már nem kell érvek mentén szétcincálni mert többen elég alaposan megtették. Szívemből írták minden érvüket. Látom vannak "védők is" de a védhetetlen hatásvadászaton nincs mit védeni.
Igen az alap ötlet NAGYON jó volt. De amit kihoztak belőle az durván szánalmas volt.
Valaki írt itt ilyet hogy "dehát az Armstrongnál sem volt fegyver a holdraszállásnál".
Egyrészről de volt, a felszerelés része, mert ha nem jó helyen szállnak le a visszatéréskor, szükséges lehet a túléléshez. (a holdra nyilván nem kellett) másrészt azt a küldetést valódi tudósok tervezték egy előre tudhatóan kihalt, élőlénymentes égitestre.
Az idegen életformák felkutatása esetén alapból számítanak valamilyen életformára, ami ha mégsem barátságos akkor azért nem árt ha van pár stukker.
Egy sok évig tartó , sok milliárdos kutatásra azért végtelenül jobban megválogatják a személyzetet annál mint ami fejetlen csirke módjára a Promi legénysége viselkedett.

(..és igen a 2001-et én is akartam irni de aztán töröltem mert nem stimmel bele a "22 év"-be. Na az SCI. )

David Bowman 2019.03.06. 13:34:39

Ez a Cloverfield tele van kvótanégerekkel, és az űrállomásuk egy működésképtelen rémálom.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2019.03.06. 13:41:21

Furcsa, milyen sok ember nem olvassa el még a poszt címét sem. Így aztán reklamálnak a posztolón 30-40 éves filmeket is.

A scifi jellegű filmek fellobbant divatja sajnos magának a scifinek a megítélését rongálta meg. Ma rengeteg ember szinte elképzelni sem tudja már, hogy a scifi az irodalom egy területe, amelyen a megszokott mozis terjedelmet és történetvezetést teljesen figyelmen hagyni képes remekművek születtek.

@Void Bunkoid: @A tudomány sosem téved!: A Mátrix nem scifi? Nem tudom elképzelni, hogy nektek a scifi valójában mit is jelenthet.

@Antilles: "A Jelek? Amiben a vízre érzékeny idegenek olyan bolygót néznek ki maguknak aminek a 2/3-át a számukra halálos anyag borítja?"

Úgy van. Persze nekik a bolygó nem kell, mint azt nyilván te is jól tudod, csak levadásszák az elérhető embereket, aztán tűnés. Ahogy azt a mindenféle szempontból veszélyes afrikai dzsungelbe rendszeresen behatoló európaiak tették, amikor összefogdostak annyi négert, amennyit a hajóra tudtak zsúfolni, és mentek felépíteni Amerikát.

2019.03.06. 14:20:50

@David Bowman: hát nem egészen, de tény, hogy az író és a rendező összedolgoztak.

GyMasa 2019.03.06. 14:46:39

@szepipiktor:
"A kérdéseid megmutatják, hogy Te mit tekintesz scifinek..."
A valaszod megmutatja, hogy "szerinted" en mit tekintek sci-finek.
"Már az a sor, hogy "fegyver nélkül" is kérdéses, hiszen akkor neked az a scifi, amiben lőnek, harcolnak."
Nagy tevedes!
Teljesseggel idiota, es naiv elgondolas, hogy barmifele felfedezo utra, ahol eletre lehet szamitani, oda fegyvertelen civileket kuldesz el!
Eleve, civileket kuldeni is oriasi felelotlenseg, ugyanis egy ilyen, rettentoen kockazatos expediciora meg akkor is elsosorban katonakat kell elkuldeni, ha nem szamitasz semmifele eletformara, ugyanis egy ilyen elszigetelt, es veszelyes kuldetesben a tuleles zaloga lehet az, ha valaki kerdes/ellenkezes nelkul, azonnal vegrehajtja a kapott parancsot!
"De akkor miért nem reklamálod az Orion űrhajót a 60-as évekből (ott küldetésenként lövöldözte a varangyokra...) vagy a 70-es évekből az Alfa Holdbázist?"
Mert nem ertetted meg amit irtam?
"Ha kicsit is tájékozott lennél, akkor tudnád, hogy napjainkban elég sok embert - túdóst is! - foglalkoztat a földi eredetkutatás, mivel az eddigi evoluciós kutatások pár kérdést felvetnek és arra nem adnak magyarázatot, a vallástörténelem is kapcsolódik ehhez."
Ennek semmi koze nincs ahhoz, hogy egy ismeretlen bolygora miert kuldenek teljesen nyilvanvaloan eletkeptelen, es a helyzet kezelesere alkalmatlan civileket.
Mint, ahogy a film tortenete szepen be is bizonyitotta, hogy nem tudtak kezelni a helyzetet, hisz mind odavesztek.
"A Prometheus eleje már ezt a fikciót mutatja be (nem öngyilkos a pali, ha megértetted volna, ott egy "üres" Földön" indította el az evolúciós folyamatot..."
Ja, ertem, az, hogy meghal a szmotyitol, az nem ongyilkossag, es semmi mas modja nem volt neki, hogy elinditsa" a Foldi eletet...
Ertem. Igaz, ez erosen izzadtsagszagu magyarazat, de OK, ertem.
(En, mondjuk ennel jobb modszerrel telepitettem volna be egy ures bolygot...)
"A laikus civilek meg meg tudósok, hiszen ez egy magánküldetés, a létrehozók, a kreátorok felkutatása a küldetés célja és ehhez mennek a tudósok, az ürhelyó szemlyzete meg a kapitány, matróz a hajón..."
Es mekkora nagy sikertortenet is lett a kuldetes!!!
Kovetendo pelda.
Ja nem is :-)
"Ha az első perceket megértetted volna, az egész kérdéssor felesleges lenne, hiszen azokra ott van a magyarázat a filmben.
A Prometheus ugyanis a mai eredetkutatások egyik nagyon sokak által képviselt vonalát követi: a földi életet idegenek hozták létre!"
Szerintem pedig ezt ket fele kellene valasztani:
- EGyszer ott van az eredettortenet
- Masodsorban pedig a teljesen inkompetens felfedezo csapat, akik bohozatba illo modon pusztultak el, gyakorlatilag egy eredmenytelen kuldetes vegen.
Ezen felul, az elso sorok nem magyarazzak meg, hogy miert nem tunt fel ennek a fejlett civilizacionak evezredekig, hogy a biofegyver laborjuk elnemult.
"Ha olvastad volna Pierre Barbet A psziborgok álmai remekét, értenéd a kapcsolatot a vallás vagy a "falfirkát" dolgában is."
Elnezest, hogy nem eleg szeles a muveltsegem...
" Hiszen abban a "mesében" is kreált világ él az adott bolygón, amit a kreátorok időről időre megszüntetnek, letörölnek,majd egy új "mesevilágot" hoznak létre. Hogy miért? Na az meg a XX.-XXI. századi aktuálpolitikára, annak várható következményeire mutat rá."
OK, de miert KELL egy Sci-fiben az aktualpolitikanak feltetlenul szerepelnie?
Szerintem semmi szukseg nincs ra, foleg egy Sci-Fi-ben.
"Na ez scifi, nem az, ha elviszed a főhőst kardozni egy kitalált bolygóra."
Nem a "kardozas miatt kell katonakat vinni ismeretlen bolygokra, hanem azert, mert mivel ismeretlen, igy a tuleles zaloga, a jol egyuttmukodni kepes, erzelmileg stabil csapat odakuldese.
(mint a filmbol jol latszik, az a csapat teljesen inkompetens volt ebben a temaban)
"(Egyébként szerinted az űrállomásra fegyeveres személyzet megy?"
Azert az ember altal epitett ISS az kisse kevesbe rizikos hely abbol a szempontbol, mint egy a mienknel joveal fejlettebb civilizacio, akiknel benne van a pakliban, hogy mondjuk eloszor lonek, es csak azutan kerdeznek (ha marad kitol kerdezni).
Ezt erositi a film tortenete is, miszerint eppen arr akeszultek, hogy elpusztitsak az emberiseget, tehat nem tudom, mibol gondolod, hogy bekes osszeborulas lett volna egy talakozo...
" A holdutazásoknál ott volt a lézerfegyver Amstrongék derekán?"
Es mennyire volta Armstrongek civilek?
" Vagy ma nem mennek kutatóűrhajósok az űrállomásra? De te a Promethetus kapcsán ezeket hiányold és kritizálod...)"
Ez elegge idealista szemleletmod.

2019.03.06. 15:06:23

Akkor írom csúnya szavak nélkül :) Az a baj a Prometheussal, hogy tönkreteszi az ilyen beszélgetéseket, azzal, hogy mindenki próbálja megmagyarázni, holott az egész film egy rossz blöff, rossz forgatókönyvvel és bénácska sztorival, így totálisan felesleges vitázni róla, mert az egésznek se értelme, se füle, se farka.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.03.06. 15:08:32

@Androsz:

"Ahogy azt a mindenféle szempontból veszélyes afrikai dzsungelbe rendszeresen behatoló európaiak tették, amikor összefogdostak annyi négert, amennyit a hajóra tudtak zsúfolni"

Nem kellett a dzsungelban összefogdosniuk őket, megtették azt a néger törzsfők és rabszolgakereskedők.

midnightcoder2 2019.03.06. 15:22:05

@Kolompár Magneto: Akkor mit mondjak a Mátrixról amiben a gépek azért tartják virtuális világban az embereket, hogy a testük által termelt hõvel mûködjenek ?

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.03.06. 16:14:41

@Legfelelősebben gondolkodó felelőtlen ember:

"ám biztos lehetsz abban, kevesen is fognak veled egyetérteni."

Nyilván, mindenki a saját szubjektív véleményét írja meg, beleértve a posztolót is.

@midnightcoder2:

Arról már nem is beszélve, milyen elképesztően rossz hatásfokkal lehet az emberi test termelte hőből elektromos áramot előállítani. Minimum egy nagyságrenddel több villamos energiát termelhetnének az emberekbe csöveken bepumpált táplálék elégetésével, ráadásul sokkal egyszerűbb módon.

Ez valóban a Mátrix igen gyenge pontja, lehetett volna elfogadhatóbb, hihetőbb indokot is kitalálni. Pl. a gépek az őket létrehozó embereknek egy tökéletes, élhető, békés világot akartak teremteni vagy bármi mást.

dr. mesterséges színezék 2019.03.06. 16:27:12

@Negra Facia: "A Zsoldos történetekkel kapcsolatban a Viking trilógiára céloztam"

No, az sci-fi, a javából (ahogyan a Feladat is) - de ahhoz, hogy abból jó, a könyvet közelítő film készülhessen, egy narrátornak folyamatosan duruzsolnia kellene azt a bő gondolatvilágú naplót, ami a sztorit vezeti.
Nem véletlen, hogy ilyen, egykönnyen vizualizálható sztorit alig vállal be valaki.

Ilyen volt egykor a Kedves ellenségem, ahol a piffpuff nem a tárgyalás, hanem a bevezetés.
Vagy az Őslakó a maga kamaradrámás izgalmával.
Vagy az Időbűnök, ahol a túlzsúfoltnak nem nevezhető tér eltérő nézőpontokból bemutatásán csettint az ember.

dr. mesterséges színezék 2019.03.06. 16:28:39

@midnightcoder2: Nem is hővel, még egy kis konverziós veszteséget beletesznek a szájenszbe.

dr. mesterséges színezék 2019.03.06. 16:31:51

@Kolompár Magneto: "Az a baj a Prometheussal, hogy tönkreteszi az ilyen beszélgetéseket, azzal, hogy mindenki próbálja megmagyarázni, "

Azt hittem, viccelnek, amikor azzal kezdék védeni a mozifilm többtucatnyi sületlenségét, hogy "majd kijön az extra dvd, és minden a helyére kerül", aztán kiderült, hogy nem véletlenül lett volna viccnek rossz.

Agatha Christie-hez meg majd matricás albumot adnak ki mellékletként, ahol a matricákból összeáll a gyilkos képe.

dr. mesterséges színezék 2019.03.06. 16:44:40

@Androsz: "Ma rengeteg ember szinte elképzelni sem tudja már, hogy a scifi az irodalom egy területe, amelyen a megszokott mozis terjedelmet és történetvezetést teljesen figyelmen hagyni képes remekművek születtek."

A jó SF-nek nem kell földhözragadtnak lennie, de előre meg kell húznia a határokat, amelyeken belül a konfliktus kialakul és a megoldás megszületik. Mint egy jó krimiben.
Az nem járja, hogy ha találunk a legyőzhetetlen ellenséget legyőző kütyüt, vagy hogy a halálra püfölt űr-Rocky még egy utolsó, győztes ütésre/varázslatra összeszedi magát.

Legszívesebben elolvastatnám minden SF kedvelővel és nem kedvelővel A. E. van Vogt Fekete torpedórombolóját, hogy kapisgálja, miről szól(t) ez a műfaj.

Négyes_ 2019.03.06. 17:02:23

A Prometheusban a sztori az érdekes: emberiség eredetének kérdése. A "teremtők" vagy tervezők hozták létre az emberiséget, de génmódosítással igy nem mindenben hasonlitunk rájuk (mellesleg jegyzem meg: a csimpánz és ember génállománya 95%-ban egyezik). De sok ezer (vagy tízezer) évvel később valamilyen okból halálra itélnek bennünket, ám az elpusztításunkra kifejlesztett organizmus őket öli meg. Szerintem jól kitalált kis sztori.

2019.03.06. 17:24:22

Meg fogom nézni ezt a Prometheust, ígéretes, hogy mennyien fikázzák.

Ianas 2019.03.06. 17:27:42

@Zabalint: Nagyon szomorú film, különösen a rajzfilmes rész a végén, mikor menekülnek a földön gördülő, lezuhant űrhajó elől. Tom és Jerrybe oltott Benny Hill show. Valamit igyál előtte, az a lényeg.

Ianas 2019.03.06. 17:30:02

@Equalizer.: Ez a sztori ALAPVETŐEN gyermeteg és fantáziátlan. Miért? Mert kb. ha leveszel egy UFÓ magazint az újságosnál a polcról, kapsz 5 jobb sztorit az első 10 oldalon.

A kommented meg majdnem ugyanaz, mint @Argusé:

" A Prometheusban a sztori a legjobb. Boncolgatja, hogy kik lehettek őseink és a különböző földi kultúrákban közös motívumokat keresi. Majd jön a meglepetés: őseink (teremtőink) egy másik bolygón vannak. Aztán több fordulat után a végső surprise: ugyan ők teremtettek bennünket, mégis el akarnak pusztítani, mégpedig egy biológiai fegyverrel. Ebből és az ősök keveredéséből jön létre az Alien-világ. Szerintem zseniális. Egyéb szempontból (látványilag, vagy mint horror) kevéssé kiemelkedő! "

Te az ikertestvére vagy?

2019.03.06. 17:32:00

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
Az én olvasatomban a Mátrixban nem azért kellenek az emberek, hogy energiát termeljenek a robotoknak, az csak a kezdeti magyarázat, illetve mellékes tényező. A robotoknak eleve nem céljuk az emberiség kipusztítása, sőt elvileg az emberiség javát akarják szolgálni, erre pedig egy elbaszott, lyukakkal teli filozófiát építenek fel a szerzők.

2019.03.06. 17:43:48

@Ianas:
Hú, elolvastam a cselekményt mondjátok, hogy ez csak egy paródia...

GyMasa 2019.03.06. 17:53:07

@Zabalint:
Nem, halalosan komoly...

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2019.03.06. 18:09:33

@Zabalint: Minden film lehet érdekes a látványért akkor is, ha a története lapos, vagy éppen zavaros ostobaság. Szerintem a látvány megfelelő. De mint film... Amikor én egy film elől felállok, és odamegyek a gépemhez, hogy miközben meghallgatom, mi lesz a vége, csináljak valami hasznosat is, akkor én tudom, hogy a film nem volt jó. Ez a film így járt. Ellenben amikor elkezdődik egy film, odakapcsolok, hallgatom egy kicsit, oda-odanézek, majd átülök a tévé elé, az már ígéretes. Volt néhány ilyen eset is.

@midnightcoder2: "Akkor mit mondjak a Mátrixról amiben a gépek azért tartják virtuális világban az embereket, hogy a testük által termelt hõvel mûködjenek?"

A scifi nem minden ötlete állja meg a helyét önmagában. Eleve a scifi sajátossága, szerintem, ahogy megteremt egy viszonylag szorosra meghúzott határú szituációt, és megnézi, mi jön ki, ha játszunk egy kicsit a szabályokkal. A Mátrix "Duracell"-hasonlata csak átkötő elem, nem maga a mondandó. Éppenséggel nem elképzelhetetlen, hogy működne is valamennyire, úgy, ahogy az erdő is nő anélkül, hogy törődnünk kellene vele, aztán néha odamegyünk kivágni a fákat. De tény, hogy az ötlet nem erős. Viszont nem is lényeges, a sztori a kétféle világban rejlik. Egyébként Pápay Kálmán már megírta az álomvilágban tartott emberek által árammal ellátott gépek alapsztoriját, ott is csak egy fiktív kezdőszituáció volt, nem maga a lényeg.

@dr. mesterséges színezék: "A jó SF-nek nem kell földhözragadtnak lennie, de előre meg kell húznia a határokat, amelyeken belül a konfliktus kialakul és a megoldás megszületik."

Én tovább megyek ennél. A jó SF-ben nem is mindig van megoldás. Sőt, még konfliktus sem feltétlenül. Olvastad A világ utolsó éjszakáját? A jó scifi el mer rugaszkodni a hollywoodi szokásoktól.

dr. mesterséges színezék 2019.03.06. 18:11:11

@Zabalint: Nem paródia, és megmagyarázták, és azóta is magyarázzák.

Mondjuk az ilyen videók már direkt genyóznak (ha kiérdemli a darab), de ha megfelezed a sületlenségindexét, még akkor is tömény: www.youtube.com/watch?v=-BWnTW4rL0U

dr. mesterséges színezék 2019.03.06. 18:12:48

@Androsz: "A jó SF-ben nem is mindig van megoldás. Sőt, még konfliktus sem feltétlenül."

Korrekt. Pont ahogyan (majdnem) minden irodalmi műfajra igaz ez.

dr. mesterséges színezék 2019.03.06. 18:19:57

@Androsz: "Olvastad A világ utolsó éjszakáját? "

Most már olvastam. ;) Köszi! Kicsit A gyermekkor vége töményebben, továbbjutás nélkül.
De erről van szó.

David Bowman 2019.03.06. 18:22:10

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Ezt is megírták már 80 éve. Az emberek nagy tornyokban alszanak 100ezresével, és álmukban jól élnek. Fölül teszik be az új pácienseket, és az alsókkal etetik őket. Sajnos a könyv címére nem emléxem.

David Bowman 2019.03.06. 18:33:16

Prometheus: A kérdés érdekesebb, mint a válasz.

David Bowman 2019.03.06. 18:35:07

Nagyon szeretem az ilyen posztokat, bár általában el sem olvasom őket. A kommentek viszont érdekesek, és nagyon sok jó ötletet szerzek belőlük.
Az 1969es Majmok Bolygóját is ajánlom mindenkinek.

Négyes_ 2019.03.06. 18:41:16

@Ianas: Ha nincs fantáziád, azon még az UFO újság sem segít. De vigasztaljon hogy Mici mackót még mindig olvashatsz!

Jager_ 2019.03.06. 18:48:43

A Prometheus Alien filmnek talán gyenge, de sci-finek szerintem erős. Nekem legalábbis tetszett a sztorija. A film első fele egy elmélet, ami akár stimmelhet is. Elgondolkodtató ugyanis, hogy mi van, ha valóban egy másik civilizáciö teremtett bennünket.

David Bowman 2019.03.06. 18:55:51

@Androsz: Világvégés filmet sokat ismerek. Több is jó közülük.

dr. mesterséges színezék 2019.03.06. 18:57:08

@DEFCON: Ugyanaz van, mint akkor, ha Isten teremtett: lehet belőle olyan sztorit faragni, ami leginkább new age-ben részvényeseknek értékes, mert a sejtetéses cseresznyeválogatás a lételemük, vagy lehet valami frappánsat.
Lehetett volna.

Fánkevő Fáncsi 2019.03.06. 19:02:28

Az Eredet az nem sci-fi, hanem egy gagyi lövöldözős bunyózós akciófilm, egy teljesen inkonzisztens félig lopott "fantasztikus" ötlettel megspékelve. Ha már az álomban akarsz harcolni, akkor a Mátrix első része sokkal-sokkal jobb sci-fi és akció egyúttal.
Ha mindenképp attól a rendezőtől akarsz valamit mondani, akkor az Interstellar 100-szor jobb sci-fi mint az Inception, a Batman Black Knight, meg szászor jobb akció/blockbuster/film mint az a fos Eredet.
Az Eredet a nézők egy jelentős részének nem elfogadható szar fim, nem képes felépíteni egy konzisztens, hihető képzeletbeli világot, csak a csaták maradnak meg a hómezőn az is csak pár napig.

dr. mesterséges színezék 2019.03.06. 19:02:38

index.hu/kultur/cinematrix/2019/03/06/marvel_kapitany_captain_marvel_kritika/

Nabasszákmegsajófélékszerteavilágban!
Évtizeden át tolják címoldalra ezeket a szarokat, aztán amikor a siker folytán lassan már más se készül, és a legjobb színészek írnak alá ilyen szarokhoz, hogy egyáltalán melójuk legyen, akkor meglepődnek, hogy a szarok egyre szarabbak amellett, hogy már azt se tudják, mikor melyik forog, mert mind ugyanaz.

dr. mesterséges színezék 2019.03.06. 19:05:18

@Fánkevő Fáncsi: Felszínes bulvárcijológia, pár fasza CGI-jelenet - így már kutya és gyerek se kell.

Aldou Raine 2019.03.06. 19:37:39

@Fánkevő Fáncsi: Az Eredet értékeléséhez kell intelligencia és némi fantázia + képzelőerő. Mondjuk nem mindenkinek van.

paráznabillegető 2019.03.06. 19:42:44

@Jóska Pista: jó lista! csak kihagytad a csillagközi inváziót. :D

midnightcoder2 2019.03.06. 19:46:26

@Zabalint: Az a baj, hogy a Mátrixban bizony benne van ez az energiatermelõs dolog elég rendesen, és ez az ami picit megöli a dolgot. Szerintem sokkal erõsebb lett volna a sztori, ha ezt a részt kihagyják belõle, és a gépek tényleg jót akarnának a maguk módján. Mert az önmagában nem rossz ötlet - bár nem is nagyon eredeti - hogy a világunk nem az igazi, csupán valamiféle szimuláció. De ebben az esetben egy nagyon logikus kérdés, hogy Ok, de mi a fenének? És erre a Mátrix egy roppant gagyi választ ad.

Alternatív 2019.03.06. 19:53:04

A Mátrix filozófiája az, hogy előbb-utóbb minden konfliktus verekedéssel végződik.

Azért nem egy Platón...

krepsz 2019.03.06. 20:43:26

Kapcsolat! Ez nem is kérdés!

David Bowman 2019.03.06. 20:48:06

Miért van az, hogy a SCIfiket is olyan közönségnek szánják, akik az általános iskolai fizikával is hadilábon állnak? Vagy a rendezők kretének?
Az utolsó, és egyetlen mainstream scifi az 1968as 2001 Űrodüsszea, amiben jó felé hajlik az űrállomás. Már az 1982es második részben is lehetetlen űrállomást építettek, és azóta is konzekvensen ragaszkodnak a hülyeséghez. Most nézem ezt a koverfildet, ebbe még tetézik is.
Az egyetlen lehetséges kialakítás:
youtu.be/9CX0oSjwLqI?t=2400

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2019.03.06. 22:05:59

@David Bowman: "Az utolsó, és egyetlen mainstream scifi az 1968as 2001 Űrodüsszea, amiben jó felé hajlik az űrállomás."

Kifejtenéd ezt egy picit, Dave?

@midnightcoder2: "ha ezt a részt kihagyják belõle, és a gépek tényleg jót akarnának a maguk módján."

Tekintsem úgy, hogy a Mátrixban a gépek jót akartak, csak az emberek nem értették?

"De ebben az esetben egy nagyon logikus kérdés, hogy Ok, de mi a fenének?"

Számomra a scifi élvezhetőségének egyik fontos oka az, hogy nem tesznek fel ilyen kérdést. Nem kell mindig az egész univerzumot lefesteni ahhoz, hogy egy apró részletével foglalkozhassunk egy gondolat erejéig.

ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2019.03.06. 22:10:41

A filmek nem realisták. A sci-fi filmek különösen nem azok. Persze eltérő mértékben nem azok. A filmek jóságának csak egyik, nem is a legfontosabb eleme a realizmusuk. Vannak ennél fontosabb esztétikai szempontok is. Persze, kinek hogy, kinek milyen az esztétikája. De egy teljesen realista film, az nagyon unalmas lenne. Egy realista sci-fi pláne. Javarészt nem történne benne semmi, évekig utaznának a semmiben, majd amikor odaérnének, egy pillanatnyi tévedés miatt 1 perc alatt elégnének egy csillag atmoszférájában, vagy egy bolygó légkörében. Na most ezt reálisan milyen kameraállásból lenne a legjobb megmutatni? Stb. Ezért a sci-fi (meg minden más műfaj) kénytelen mesélni, és hazudni, meg tömöríteni, meg dramatizálni. Ez van, így érdekesebb lesz. De hát nem keverjük úgysem a műfajokat (ugye?), tudjuk, hogy ez csak mese.
Teljesen realista vagyok. Ugyan már rég túl vagyok a sci-fi világirodalom (és film) nagyján (képzeljétek, az összes régi - Kuczka-féle - Galaktikám megvan, de nem is adom el őket), de/és már leginkább csak tudományt, csillagászatot, kozmológiát, kvantumfizikát, és egyebeket olvasok. És mindegyiket szeretem, de egyiken sem kérem számon a másikat. Más műfaj...
Nincs "legjobb film". Ontológiai értelemben sincs. Esztétikai értelemben is csak úgy van, ha előbb megadjuk az esztétika azon alapelemeit, amelyek szerint ez eldönthető. De hát ilyen explicit esztétika sincs, illetve sokféle, nem annyira explicit esztétika van -amelyeket "ízlés"-nek hívnak (foglalkozom filozófiával is - az esztétika egy filozófiai disciplina).
Mit mondhatnék még? Nekem is van egy teljesen szubjektív listám a nekem tetsző filmekről. De nagyon sok film van benne, mivel sokféle szempont miatt tetszenek a filmek (bonyolult az esztétikám - régóta foglalkozom filmművészettel is). Arra jók az ilyen listák, és csak arra, hogy az ember esetleg olyan új filmeket ismerjen meg belőlük, amiket még nem látott, de talán tetszenének neki. Másra - a hiábavaló vitán kívül nem jó. De azért csak pihenj, folytasd tovább!

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2019.03.06. 22:26:15

@David Bowman: passengers, interstellar, martian, ami hirtelen eszembejut az elmult par evbol, mindegyikben forgassal utanozzak a gravitaciot.

Blogolo Blogi 2019.03.06. 22:51:16

@masada: Ez valóban egy teljesen fasz lista.

AZ ŰRGAMMÁK AZ MÁR SMAFU? PIRX, MINTHA SOHA NEM IS LETT VOLNA?

Picsába!

David Bowman 2019.03.06. 23:15:33

@Androsz: A forgó űrállomás peremén nem lehet ablak. Bár a földről hülyén néz ki, de ott csak a padló lehet.
Több tengely körül nem foroghat, mit ebben a koverfildben, mert a gravitáció mértéke és iránya is össze-vissza változna. Ha leejtenél valamit, azt se tudnád, melyik irányba, és milyen sebességgel kezdene esni. Minden élőlény belehalna pár percen belül.

David Bowman 2019.03.06. 23:33:15

@droid_: Igen, ezek alapvetően jók, bár célszerűtlenek. Az interstellarban a becsült méretekkel és a látható forgási sebességgel úgy 20G jönne ki.
A 2001 óta a Marsi az egyetlen hard scifi.
Célszerűen egy űrhajó csak toroid, esetleg henger alakú lehet. Szögletes keresztmetszet kizárt.
A scifibe belefér, de az álló tengely, és forgó kerék is megvalósíthatatlan.

David Bowman 2019.03.06. 23:37:26

@ipartelep: Realista scifit is lehet jól csinálni. 2001 Űrodüsszea.
Jó scift csak Clarke tudott írni, vagy egy mérnök. Mint a Marsit.
Nagyon jó vonal még a Kapcsolat, ahol meg se próbálják megmagyarázni. Rábízzák az olvasóra, majd ő megmagyarázza a saját korának megfelelően.

2019.03.06. 23:42:46

Csodálkozom a hogy a Terminator (1984) egyáltalán nem merült fel a sem a cikkben, sem a kommentekben. Pedig az első rész a maga sötét nyomasztó atmoszférájával, rideg valóságosságával eléggé odabasz. Szeretem az olyan tudományos fantasztikus filmeket, amelyek ezért nem teljesen rugaszkodnak el a talajtól, és egy sötét szobában összezárva a tévével, azért el tudja képzelni a néző, hogy talán mindez lehetséges. A 80-as években azért a mikrochipeket is még misztikum övezte, újszerű volt a hétköznapi embernek a számítástechnika, a hiperacél megállíthatatlan chipvezérelt gépváz realisztikus, de az egész történet -bár fantazmagória- valahogy mégsem képtelenség. Az időutazás beleszövését határesetnek érzem, de ez meg a korszak kötelező követelménye volt. A 90-es években minden film a klónozásról szólt, a 80-as évek mozijai meg az időutazásról. (kacsintsunk a végső visszaszámlálásra, vagy a vissza a jövőbe trilógiára is) Véleményem természetesen csakis a T1 (esetleg T2) részre korlátozódik, tudjuk aztán hollywood mit művelt a további Terminátor folytatásokkal, és milyen gyalázatos posványba ránotta le ezt az egyébkén kiváló B kategóriásnak szánt, és annak megfelelő büdzsével készült filmet.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2019.03.07. 00:12:37

@David Bowman: feltéve hogy megmaradunk annál az egyszerű elképzelésnél hogy forgást kell használni.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2019.03.07. 00:26:38

@David Bowman: " A forgó űrállomás peremén nem lehet ablak."

Igen, ez jogos, így értelek. A filmeken látható futurisztikus eszközök ritkán működnének a valóságban is. A forgásos álgravitációs űrjárművek általában durva tengeribetegséget okoznának a Coriolis-hatás miatt, hacsak nem igazán hatalmas méretűek. De az űrállomás ablakainál jellegzetesebb és sokkal kifogásolhatóbb úgyszólván az összes űrhajós filmjelenet, amelyben a jármű úgy mozog, mint egy repülőgép a levegőben. Vagy amelyiknek haladás közben működik a hajtóműve, de nem gyorsul. Vagy amelyik úgy kanyarodik, hogy a hajtómű érintőirányba néz. Vagy ha egy űrcsatahajó úgy épül fel, mint egy óceánjáró. Vagy például több, nem azonos síkban levő gyűrű egy bolygó körül. Vagy amikor az "energia" úgy néz ki, hogy kis villámok szaladgálnak valami tartály felszínén. És így tovább, a lista szinte végtelen. Bár azt már Bradbury is elmondta, hogy a történetekben nem kell a valóságot kutatni.

dr. mesterséges színezék 2019.03.07. 00:32:56

@David Bowman: Sosem fogom megérteni, hogy Hwoodban minek alapján válogatják, hogy mi lehet három és fél órás, és minek kell mindenáron befejeződnie 2 után. De azt sem, hogy miért nem lehet kibírni ponyvaelemek nélkül egy filmet, ha már egyszer az alapul szolgáló könyv lényege a sci-hez ragaszkodás.
A Marsi verhetetlen volna, ha nem kurtították volna meg olyan nagyon, és parancsolni tudtak volna a vasemberes csábításnak.

Alternatív 2019.03.07. 00:45:07

Senki sem említi a Gattacát, ami elég jó és nincs is tele képtelenségekkel (annyira).

Egyik legjobb scifi volt az 5. elem. Nyilván nem a western-sztori miatt, hanem azért, mert a világot pazarul kitalálták (beleértve a korabeli bűnözést is!). Sokkal erősebb cselekményű, "scifibb" filmekre sem fordítottak ennyi gondot.

Ha pedig reális, tudományos, hard scifit keresünk, ott a Negyedik fázis 79-ből, szóval azért nem kell visszamenni az Űrodüsszeiáig, voltak jó filmek azóta is.

Levi999 2019.03.07. 01:38:56

A Prometheus egy tudománytalan baromság! Hogy lehetne egy löttyből ezernyiféle élőlénynek kikelnie. Amik ráadásul ezernyiféleképpen szaporodnak?

David Bowman 2019.03.07. 01:52:48

@droid_: Amiben nem használnak semmit, gravitésün egyszerűen van, arról nem is mondtam egy szót se.

David Bowman 2019.03.07. 01:55:19

@Androsz: Ezek azért nem zavarnak, mert az ilyeneket meg se nézem.

David Bowman 2019.03.07. 02:02:02

@Alternatív: 74ből. Abból csak a hangyákra emléxem.

Periodista. 2019.03.07. 06:20:43

Azért vannak bárgyú kommentek szép számmal. Olyanok is, melyekből látszódik, hogy a kedves hozzászóló bele sem olvasott a posztba. Az Interstellar, mint jó sci-fi? Pffff A Mátrix és a Terminátor nem science fiction, miként az Alien franchise többi tagja sem. Viszont ha az 5-ös listát folytatni kéne, a Gattaca helye mindenképp ott lenne sajátos jövőképe miatt.

Nietzsche_ 2019.03.07. 06:34:24

@Periodista.: Igen ... khm. Egyébként az Interstellart (Csillagok között) akkor sem raknám az 5 legjobb sci-fi közé, ha pisztolyt nyomnának a fejemhez és üvegcserepeken húznának végig az úton egy kocsi után kötve.

midnightcoder2 2019.03.07. 07:13:06

@Levi999: Te láttad a filmet ? Hol kel abból ki bármi is ? Pláne ezernyiféle ?

midnightcoder2 2019.03.07. 07:18:43

@Androsz: "Tekintsem úgy, hogy a Mátrixban a gépek jót akartak, csak az emberek nem értették?"

Nem. De a Mátrix alapvetõen egy jó - bár annyira nem eredeti - ötletre épült, arra hogy virtuális világban élünk, amibõl csak kevesek tudnak így vagy úgy kilátni, a rendszer hibája miatt. De valaki(k)nek egyszer ez sikerül. A gond az, hogy ha kilát az illetõ, akkor valahogy meg kell magyarázni azt, hogy ez az egész rendszert ki és miért mûködteti. A Mátrix ezt meg is tette, és ez a magyarázat sikerült roppant hülyére. Ha a testhõ által mûködtetett rendszer helyére valami értelmesebb magyarázat kerül, akkor zseniális film lehetett volna. Így megmaradt a gonosz gépek sanyargatják a csóró emberiséget és még nem is tudnak róla koncepció, ami picit karcsú.

Void Bunkoid 2019.03.07. 07:57:52

@Androsz: "nektek a scifi valójában mit is jelenthet"

Pl:

Solaris (meglepő módon nemcsak a Tarkovszkij-, de a Soderbergh-féle nyugati remake is igen jó)

Az Androméda-törzs (melegen ajánlott, na ez VALÓBAN scifi, nincs varázslás, meg Erő, fénykard meg térugrás, a fikció egyedül a földönkívüli "kristály-baci")

Tovább is van, mondjam még?

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.03.07. 08:05:00

Ha már hard sci-fi. Igaz, a legutóbbi 22 évbe nem fér bele, de a valaha elkészült legjobb sci-fi filmek között vitathatalanul az első hely a Plan 9 From Outer Space című alkotást illeti meg.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.03.07. 08:08:57

Csodálom, hogy senki nem említette a 13. emelet c. filmet. Talán nem tartozik a top 5 listába, de mindenképpen említésre méltó.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.03.07. 08:12:50

@Alternatív:

"ott a Negyedik fázis 79-ből"

Nem a gyilkos hangyás 1974-es Phase IV-ra gondolsz?

Alternatív 2019.03.07. 11:22:50

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Jogos, a magyar bemutató volt 79-ben.

Kuglóf. Az 2019.03.07. 13:44:30

@Androsz: A fehérember kb. 1914-re fedezte föl Afrikát, ha esetleg utána nézel a földrajznak és a történelemnek. A négereket a MUZULMÁN rabszolgakereskedők hozták a KIKÖTŐKBE, ők meg vagy maguk fogták őket, vagy megvették az éppen aktuális himbi kontra humbi háború legyőzöttjeit.

Ja, rabszolgatártás MA IS van Afrikában, csak nem píszí róla beszélni.
Ja és az iszlámban is van MA IS rabszolgaság, főleg nők esetében.

steery 2019.03.07. 14:16:07

A felsorolt filmek közül három űbergagyi volt már a megjelenésekor is. Azóta csak rosszabbak lettek.
A szárnyas fejvadász 2. egy dögunalom, kész szenvedés volt végignézni. Rögtön el is felejtettem másnapra. Kár volt leforgatni.
A jelek: harmatgyenge. Shyamalan a világ legbénább rendezője. Még egyetlen nézhető filmet sem tudott készíteni. Hatóságilag kéne eltiltani minden kamera közeléből, fővesztés terhe mellett.
A Prometheus: a legvacakabb alienfilm, ami miatt az alkotók szégyelhetik magukat. Annyi logikátlanság meg ostobaság van benne, hogy arról külön filmet lehetne forgatni.
A kapcsolat és a Harmadik típusú találkozások: nos igen, ezek jó filmek. Többször is nézhetők a mai napig.
Szóval a három vacak film helyére érdemes betenni inkább ezeket: Érkezés, Idegen arcok, Mátrix.

Petrus Rosidus Maximus 2019.03.07. 14:27:53

@steery: Mert hogy az Érkezés jobb film, mint a Prometheus vagy a Jelek? Aha. Basszus az igaz, hogy a vélemény olyan, mint a segglyuk (mindenkinek van egy) de ekkora ízlésficammal nem kérkednék a helyedben.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.03.07. 14:30:32

@steery:

"Shyamalan a világ legbénább rendezője. Még egyetlen nézhető filmet sem tudott készíteni."

Nekem a 6. érzék és az Unbreakable kimondottan tetszett. A Jeleket illetően egyetértek, elég gyenge.

A Harmadik típusú találkozó - ahogyan fentebb már írtam - szerintem a kiváló képi megvalósítás ellenére übergagyi, a Kapcsolat viszont szerintem is kiváló.

Az Idegen arcokat ugye poénból írtad?

dr. mesterséges színezék 2019.03.07. 17:02:25

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Ha már retrózunk (ez van: régen a SF is jobb volt), akkor nehéz ennél szájenszebbet találni: port.hu/adatlap/film/tv/fantasztikus-utazas-fantastic-voyage/movie-734

Ráadásul lassan 10 éve mondja Cameron, hogy újracsinálja, és állítólag már egyszer talán tényleg. Nem bízom benne, de remélem, hogy van már annyi a párnacihájában, hogy kibírhatja hallivúdizmus nélkül.

dr. mesterséges színezék 2019.03.07. 17:15:48

@Kuglóf. Az: Az a földrajz és történelem melyik SF része, amire itt hivatkozol?

Afrika gyarmatosítása már a XVII. században elkezdődött, és eleinte lassan, aztán a kubai rabszolgapiac ellenpólusaként egyre gyorsabb ütemben a rabszolgakereskedelem is beindult. Persze nem összefogdosással: összefogdosták egymást az afrikai riválisok, tőlük venni a nyersanyagot olcsóbb volt, mint hajkurászni.
A holland rabszolgakereskedelem innovatív volta "példamutató" volt.

steery 2019.03.07. 17:18:03

@Pour le Mérite: Ez nem ízlésficam kérdése. Jó film az, ami elsőre tetszik és felébreszti a vágyat arra, hogy ne csak elgondolkodjam rajta a megnézése után, de újra megnézzem az élmény kedvéért. Több ezer film megnézése után kialakul az emberben a megfelelő értékrend, ha már látott mindenfélét, jót is, rosszat is, tud különbséget tenni. Az Érkezés rám olyan nagy hatást gyakorolt, hogy utána megvettem a könyvet és elolvastam a novellát, amiből a film készült. Nem könnyű megérteni a sztorit, de aki szeret gondolkodni a fura dolgokon, annak megéri.

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Az Idegen arcok az egyik nagy kedvencem. Egy igazi, klasszikus klisékből építkező SF szörnyfilm, gettó környezetben, jó sok káromkodással és nagyarcoskodással a vadóc migráns gyerekek részéről. Már vagy négyszer láttam és még biztosan meg fogom nézni párszor, olyan hangulata van. Ha bírod az ilyen szörnyfilmeket, akkor ajánlom még a Tremors sorozatot, meg a Csáposok című ír sci-fit, amik mind ugyanerre az Aliens-es kaptafára vannak felhúzva. Egy kis csoport ember küzdelme a gyilkos szörnyek ellen. Végül a magányos főhős egymaga kiirtja a szörnyeket, a mentőcsapat érkezése előtt. :-D

Petrus Rosidus Maximus 2019.03.07. 17:52:00

@steery: A filmművészet, mint minden más művészeti ág, szubjektumra épülő, izlés szerinti terület, vagyis nem egzakt tudomány. Számodra az Érkezés a csúcs, nekem viszont egy unalmas és minimális értékkel biró kliséhalmaz. Az én agyamat a Prometheus vagy a Jelek sokkal jobban megmozgatta. Es hidd el, 46 év alatt én is jópár ezer filmet láttam.

2019.03.07. 22:20:31

@Periodista.: "a Terminátor nem science fiction"

Pedig vastagon az. (Legalábbis az első. A folytatásokat nem méltatom micsodák) Amikor tudományos fantasztikus filmekről beszélünk, átalában mindenkinek a nagyfejű kis zöld űrlények ugranak be, meg a világűr. Pedig a sci-fi mint témakör az elég tág, és elég sok mindent elbír. A terminátor egyébként hivatalosan is sci-fi.

steery 2019.03.08. 13:07:33

@Pour le Mérite: Az egyetlen, ami közös minden emberben az, hogy nincs bennünk semmi közös. Nálam a jó filmek közé tartoznak még az Úraindítás, a Thor 3. meg a Mentőexpedíció is.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.03.08. 19:51:16

@steery:

"Végül a magányos főhős egymaga kiirtja a szörnyeket, a mentőcsapat érkezése előtt."

Ez már csak természetes, a mai filmekben is ez van.

convar · http://docs.google.com/document/d/1C9jtT9NLDNv_80m_U9Pv5X_LwJb3bFUqhOMhafMalGg/ 2019.03.10. 23:10:12

@GyMasa: "diszkont Scarlett Johannson" Ezt Charlize Theron nevében is kikérem magamnak :) Azért Theron legalább olyan jó névnek számít a filmiparban mint Johansson. Johansson a jelenlegi magas ázsióját elsősorban Marvel filmekben való ugrabugrálással teremtette meg, de ezt meg pont nem kell feltétlenül irigyelni tőle.

@]{udarauszkasz: Hibrid c. film alatt pontosan melyik alkotást értenéd?

@Void Bunkoid: igen, jöhet :) Mint sokaknak, úgy nekem is elsősorban jegyzetelésre jók az ilyen cikkek ill. az azok alatti kommentfolyamok.

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "Nekem a 6. érzék és az Unbreakable kimondottan tetszett. A Jeleket illetően egyetértek, elég gyenge."

Nekem még a A falu (The Village) is nagyon tetszett Shyamalan-tól. Számomra akkora katarzist nyújtott amin azóta is keresem az állam.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.03.11. 12:03:16

@dr. mesterséges színezék:

Tegnap letöltöttem és megnéztem az általad ajánlott Fantasztikus utazást. Eltekintve a kicsinyítés fizikai lehetetlenségétől (egy mikróbaméretűre kicsinyített tengeralattjáróban vajon hány atom jutna egy emberi agyra?) és a kezdetleges effektektől, valóban jó film. Köszönet a tippért.

(Kár, hogy már az elején tudtam, ki a szabotőr, mert Donald Pleasence-t az efféle szerepekbe skatulyázták be.)

dr. mesterséges színezék 2019.03.11. 12:22:08

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Örülök, hogy nem okozott csalódást.

Itt a kicsinyítés elvi lehetetlensége az a kilépés a valóságból, amit egy SF megengedhet magának, ha az új keretben következetes marad és lesz valami mondani- (vagy kérdezni) valója.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.03.11. 15:01:36

@dr. mesterséges színezék:

Olvastad Kip Thorne Az Interstellar és a tudomány c. könyvét? Ebben a szerző a filmben található "sci" elemeket három csoporba sorolja: igazság, megalapozott feltételezés és spekuláció. Ám még az utolsó esetben is elvárás, hogy ne mondjon ellent a fizika már ismert törvényeinek.

Természetesen elfogadható az is, amit te írsz, itt lép be a "fi" elem.

Az egészben az az érdekes, hogy az eljárás a nem túl távoli jövőben megvalósul, csak nem kicsinyített emberek és gépek, hanem eleve picinyre épített nanorobotok formájában.
süti beállítások módosítása