Az Ön kritikusa, őszinte és pártatlan véleményekkel

Kritikus

Minden idők 10 legjobb filmje az IMDb szerint - te hányat láttál ezek közül? [5.]

2019. március 09. - Nietzsche_

A világ film- és mozirajongó közössége (több millió ember) szereti maga eldönteni, hogy mi tetszik neki és mi nem. Ugyanakkor létezik olyan, hogy közönségsiker, közízlés, jegyeladási rekord, szavazatszám illetve nézettségi csúcs, melyek számokban meghatározható módon jelzik nekünk, hogy a többség milyen alkotásokat tekint kiemelkedőnek, különlegesnek, élvezetesnek és értékesnek. Ha például van olyan internetes platform, ahol milliók voksolhatnak egy-egy filmre (és létezik ilyen felület), akkor rögtön megismerhetjük belőle a filmtörténelem legtöbbek által legjobbnak tartott filmjeinek listáját. Ez a bizonyos oldal nem más, mint az Internet Movie Database (melyet a világ minden szegletében ismernek és használnak), listája pedig az "IMDb TOP 250 Movies of All Time". Ennek a bizonyos összeállításnak az elemzésére vállalkoztunk jelen posztunkban.

A lista legelső helyezettje már évek óta a Remény rabjai (Shawshank Redemption), melyet Stepheng King műve alapján 1994- ben, a magyar származású Frank Darabont rendezett.

imdb_remeny.jpg

 

Sokan próbálták már megfejteni a film titkát, mely leginkább három tényezőre vezethető vissza: az egyik hogy az igazság harcát és győzelmét mutatja meg egy életre szóló barátság "szemüvegén" keresztül, a második a nagyszerű alakításokra vezethető vissza főleg Tim Robbinstól és Morgan Freemantől, a harmadik pedig, hogy a filmben kivételes életbölcsességek hangoznak el, elgondolkodtató keretbe helyezve a történetet. Érdekesség, hogy a Remény rabjait 7 Oscarra jelölték 1995-ben, ám a Forrest Gump óriási sikerének árnyékában sajnos egyiket sem kapta meg. 

A második és harmadik helyezett Francis Ford Coppola klasszikusa, Mario Puzo regényének filmesmegvalósítása, a Keresztapa I és II., mégpedig 1972-ből és 1974-ből, az amerikai olasz maffiát és annak egyik családját, a Corleone famíliát bemutatva. A rengeteget idézett és generációk kedvencévé vált trilógia (harmadik része 1990-ben készült el) kultuszfilmként lett a filmtörténelem legsikeresebb sorozata. Többek közt Marlon Brando, Al Pacino, James Caan, Robert De Niro és Andy Garcia alakításai teszik emlékezetessé a végeredményt. A film az 1973-as, 45. Oscar gálán három szobrocskát nyert: a legjobb film, a legjobb színész [Marlon Barando] és a legjobb adaptált forgatókönyv kategóriákban.

keresztapa.jpg

Negyedik a listán a Ponyvaregény (Pukp-Fiction, 1994), a Quentin Tarantino rendezésében elkészített, vígjátéki elemekben gazdag, kissé morbid alvilági krimi, mely remek zenékkel, fekete humorral és emlékezetes (gyakran idézhető) párbeszédekkel jelent ütős kikapcsolódást a műfaj kedvelőinek. Előkelő helyezése a legkedveltebb filmek listáján megkérdőjelezhetetlen, hiszen 1,6 millió szavazat értékeli 8,9 pontra, az IMDb honlapján. A filmet 6 kategóriában is Oscarra jelölték 1995-ben, de csak a forgatókönyvéért kapta meg.

Az ötödik egy nagy western-klasszikus: A Jó a Rossz és a Csúf, Sergio Leone óriási filmsikere 1966-ból, mely bebizonyította, hogy az európaiak is tudnak kitűnő westernfilmeket csinálni. A főszerepeket Clint Eastwood, Lee Van Cleef és Eli Wallach játssza, míg a zenét Ennio Morricone készítette. A film hangulata, stílusa, tempója és nyelvezete alapvetően határozta meg a később elkészített hasonló műveket. A Jó a Rossz és a Csúf egyetlen igazi vetélytársa a szintén Sergio Leone által rendezett, 1968-as Volt egyszer egy Vadnyugat (Charles Bronson, Henry Fonda és Claudia Cardinale főszereplésével). 

jo_rossz_csuf.jpg

Hatodik a Sötét lovag (2008), mely némi meglepetés a listán, hiszen mégiscsak egy szuperhős filmről van szó, a DC Comicstól, egy trilógia második fejezeteként. [Előzménye a "Batman: Kezdődik" (2005), folytatása pedig A sötét lovag - Felemelkedés (2012).] Christopher Nolan rendezése kivételes látványvilággal és nagyszerű színész-teljesítményekkel párosul: Heath Ledger, Aaron Eckhart, Christian Bale és Gary Oldman játéka során. Közülük Heath Ledger a forgatások után néhány hónappal -- de még az ausztrál és amerikai mozipremierek előtt -- 2008 január 22-én (alig 28 évesen) meghalt otthonában. (A halál oka: gyógyszerek véletlen túladagolása volt). A 2009-es Oscar gálán posztumusz jutalmazták egy arany szobrocskával. (A film egyébként 7 jelölésből kettőt váltott díjra.)

sotet_lovag.jpg

Hetedik helyezett egy másik meglepetés, egy régi-régi, filmdráma, a Tizenkét dühös ember 1957-ből, még fekete-fehér kivitelben. Rendező Sidney Lumet, főszerepekben pedig: Martin Balsam, John Fiedler Lee J. Cobb és Henry Fonda. Az alaptörténet: egy esküdtszéki tárgyalás, ahol a 12 esküdt vitázik bűnről, ártatlanságról, előítéletekről és egy érdekes ügy szövevényes részleteiről. Henry Fonda játéka kiemelkedő és bár leginkább Az aranytó kapcsán méltatják, a Tizenkét dühös emberben is kitesz magáért (a filmnek egyébként nem csak egyik főszereplője, de producere is). A Tizenkét dühös embert a Híd a Kwai folyón "ütötte el" az Oscar-esőtől. (A háborús film, a 30. gálán, 1958-ban 7 arany szobrocskát zsebelt be, míg a Tizenkét dühös ember sajnos egyet sem.)

12_duhos_ember.jpg

Nyolcadik az 1993-as, 7 Oscart nyert Schindler listája, Thomas Keneally regényéből készült Spielberg-film, mely valós eseményeken alapuló második világháborús történelmi drámaként lett világszerte ismert sikerfilm. A háború borzalmait egy hedonista német gyáros, Oskar Schindler átalakulásán keresztül látjuk, aki zsidó munkásait a biztos haláltól menti meg, miközben a harcok végére maga is elszegényedik. Spielberg a filmet fekete-fehér kivitelben készítette el, hogy még valóságszerűbben tudjuk átélni mindazon szörnyűségeket, melyek a gyáros "védenceire" vártak. A főszerepben a Liam Neeson - Ben Kingsley páros egészen kivételeset nyújt, mint ahogyan a gonosz náci tiszt, Amon Goeth megszemélyesítője, Ralph Fiennes is nagyot alakít. Bár a film 7 Oscart nyert, maga a főszereplő, Liam Neeson nem volt a díjazottak között, mert Tom Hanks kapta meg a 66. Oscar gála legjobb férfi főszereplőjének járó díjat a Philadeplhiáért.

schindler.jpg

Kilencedik A gyűrűk ura - A király visszatér (2003), mely egy egészen különleges, látványos fantasy-kalandfilm Tolkien művéből, Peter Jakson rendezésében. A főszerepekben: Elijah Wood, Viggo Mortensen, Liv Tyler, Sean Astin és még sokan mások hitelesen játékkal növelik az elképesztő látványvilágot. A film 11 Oscart nyert 2003-ban, amivel jelenleg a három leginkább elismert alkotás közé került (a Titanic és a Ben-Hur mellé). A két legrangosabb kategória, melyben győzni tudott: a legjobb film és a legjobb adaptált forgatókönyv.

Tizedik a Harcosok klubja (1999), David Fincher drámája, Edward Norton és Brad Pitt főszereplésével. A vad, néhol kőkemény és véres sztori hagy számunkra gondolkodni-valót és csattanóval is szolgál. Egyszerre pszicho-túra az emberi természet nehezen kiismerhető útjain és akciófilm, drámai elemekkel. 

harcosok_klubja.jpg

A legtöbb szavazatot kapott és legnépszerűbb filmek IMDb listáján a második 10 film közt olyan világsikerek szerepelnek, mint a Forrest Gump (1994), A Birodalom visszavág (1980), Az Eredet (2010) -- egyben a lista első sci-fije, a Száll a kakukk fészkére (1975), a Mátrix (1999) és a Hetedik (1995).  Ha még tovább kutakodunk, olyan zseniális filmeket találhatunk, melyek sokkal előrébb kellene, hogy szerepeljenek. Ilyen szerintünk a 29. helyen szereplő Léon, a profi (1994), a 36. helyre szorult Casablanca (1942), a 39. helyen lévő Zongorista (2002), és a 40. helyezett Életrevalók (2011). Kicsit meglepő az is, hogy minden idők legtöbb Oscar díját bezsebelő Titanic fel sem fért a 250 legtöbbre értékelt filmje közé.  

A Kritikus blog 10-es listáján "minden idők legjobb filmjei" közt, a következők szerepelnének: Remény rabjai, Zongorista, Életrevalók, Casablanca, Birodalom visszavág, Kelly hősei, Schindler listája, Bourne rejtély, Volt egyszer egy vadnyugat, Casino Royal(2019.03.09.10:28)

Ha pedig a bármikor újra nézhető, nagy kedvenceket kellene felsorolnunk, ajánljuk a Filmflash posztját.

FB oldalunk itt érhető el!

logo_kritikusa.jpg

A szavazás harmadik órájában (március 10. 12:45) 1175 voks után, a sorrend: Keresztapa (196), Forrest Gump (150), Ponyvaregény (119), Schindler listája (102), Életrevalók (72) -- 8600 látogatónál.

A bejegyzés trackback címe:

https://kritikusa.blog.hu/api/trackback/id/tr2114676190

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Négyes_ 2019.03.10. 09:38:05

A Remény rabjai első helye nem kérdéses számomra, mert valóban egy különleges film. De a lista többi tagja, főleg a rangsorolásuk, nagyon sajátosan alakul. Érdekes lenne tudni az IMDb szavazóbázisának összetételét. Főleg európaiak, amerikaiak, vagy ázsiaiak voksolnak? Nem mindegy ugyanis. Idehaza biztosan teljesen más rangsor alakulna ki szerintem.

B. Kiss Csaba 2019.03.10. 10:07:55

@Equalizer.: A magyar filmkatalogus.hu oldalon, ahol hasonlóan lehet pontozni a filmeket, a következő a tízes lista: 1. A remény rabjai, 2. Halálsoron, 3. Életrevalók, 4. Forrest Gump, 5. Vissza a jövőbe, 6. Vuk, 7. Hetedik, 8. Keresztapa, 9. Az oroszlánkirály, 10. A rettenthetetlen. A legkedveltebb magyar filmek a Vuk után: A tanú, A tizedes meg a többiek, Abigél, Az ötödik pecsét.

Négyes_ 2019.03.10. 10:41:00

@B. Kiss Csaba: Köszi! Kábé ilyesmire számítottam! A két lista közt (az első 10-et illetően) csak két film közös film van: a Remény rabjai és a Keresztapa. A Életrevalók előkelő helyezésének viszont nagyon örülök!

inteligencs elenzeki 2019.03.10. 10:44:54

Nálam a Mátrix mindenképpen ide sorolandó. Főleg az elgondolkoztató alaptörténete miatt. "Melyik tablettát vegyem be. (Azaz merek e szembenézni a valósággal, vagy élem boldog együgyűséggel az eddigi életem.)"

Filmelemző_ · filmelemzoiro.blog.hu 2019.03.10. 10:52:40

@Equalizer.: Azért a magyar lista sem érthető éppen minden elemében. Az Életrevalók és a Forrest Gump, illetve természetesen a Remény rabjai és a Keresztapa tiszta sor. A többi nagyon vitatható.

Nietzsche_ 2019.03.10. 11:01:02

@Filmelemző.: Régi vitatéma, hogy mennyire objektivizálható a filmvilág, vagyis létezik e egy olyan objektív szempontrendszer, mely alapján az ízlés és szubjektivitás teljes kiiktatásával egzakt módon rangsorolhatóak a filmek, valós értékük alapján. Vagy.... Hülyeség az egész és CSAK ízlés kérdése minden film megítélése. Ahogyan nincs szebb és jobb festmény sem, csak nekünk tetsző és nem tetsző kép.

MEDVE1978 2019.03.10. 11:14:19

Szerintem ez nem rossz konszenzus. Ezt mutatja, hogy szerintem is jó film a TOP 10 sőt, a TOP 20 is. Persze az embernek vannak filmek, amelyek közelebb állnak a szívéhez és nyilván nem szerepelnek ezeken a toplistákon, de megnyugtató, hogy a tömegízlés mondjuk nem csúszott el annyira a szar és gagyi irányába, hogy egy Transformers vagy mondjuk az Avatar szerepeljen.

Clyde Sandy 2019.03.10. 11:26:29

Sajnos nincs magyar film a listán, pedig a Valahol Európában amit mond, és ahogyan teszi az egyedülálló.

Nagykörúton túli magyar 2019.03.10. 11:58:21

És a Saul fia?? Nem kicsit antiszemiták a szavazók! Elképesztő ilyen a 21. században!
Nem kis kárpótlásért perelni kellene az imdb-t.

lenörd hofstadter 2019.03.10. 12:20:43

Megnyugtató, hogy a világ "legjobb" filmjeinek a nagy részét nem láttam...

Periodista. 2019.03.10. 12:36:05

@lenörd hofstadter: Megnyugtató mert, így megmarad számodra a Norbit, a Szupercápa, a T-Rex versus óriáspolip és a Szörnydroid 7. :-)))

Periodista. 2019.03.10. 12:39:07

@Kritikus 1: Azért szerintem létezik objektivitás: a logikus felépítés, igényes jelenetek, hitelesség, színvonalas rendezés és minőségi színjátszás terén. Ha egy filmben ezek megvannak és nívót alkotnak, akkor arra a filmre mondhatjuk, hogy "jó alkotás". Persze felülírhatja ezt a közönségsiker, hiszen olykor a gagyiért rajong a publikum.

holdlányka 2019.03.10. 14:20:25

Mertem remélni, hogy a Titanic lemaradt a 250 legjobb film listájáról.
Amúgy nehezen tudnék sorrendet állítani, hiszen rengeteg film van még, amik ugyanúgy megérdemelnék a helyet az élbolyban, de ezek egyike sem rossz választás.
Természetesen mindet láttam.

Liberális Artúr · arturfilm.blog.hu 2019.03.10. 14:38:03

Az iMDB-vel az a legnagyobb baj, hogy elsősorban egy adott térség adott korcsoportjának játszótere volt sokáig. Most, hogy a net terjed, már jönnek szépen fel az indiai filmek is. Persze ami kap 7-8 pontot legalább, azzal nem lőhetünk nagyon mellé.

Amúgy toplistákat állítani kicsit értelmetlen, jobb a helyezéseket figyelmen kívül hagyni és inkább tíz kiváló filmként emlegetni ezt a top 10-et.

Személy szerint jobban kedvelem az összesítő típusú listákat, mint a Sight & Sound vagy a They Shoot Pictures, Don't They? listáit.

engedélyes pinaellenőr 2019.03.10. 14:52:25

Épp tegnap éjjel ment Hetedik valamelyik csatornán. Hát legalább egy legjobb forgatókönyv Oscart megérdemelt volna. Zseniális..

engedélyes pinaellenőr 2019.03.10. 14:55:37

Volt egyszer egy Vadnyugat? Volt egyszer egy Amerika? Legalább egy egyiknek fel kellett volna férnie. Kicsit vicces, hogy az USA történetéről szóló két legfontosabb filmet egy olasz csinálta meg-Sergio Leone..:)

steery 2019.03.10. 15:08:15

Tapasztalataim szerint ha egy film 5,0 pont fölött van az IMDb-n, akkor az már nézhető, többnyire egész jó alkotás. Csak ritkán fordul elő, hogy megnézek egy 6 vagy 7 pontos filmet és nem tetszik. Vagy megnézek egy 3 vagy 4 pontos filmet és tetszik. Tehát óvatosan kell kezelni az ilyen közönségszavazatokat, mert ezek nem feltétlenül tükrözik az egyén ízlését. És persze azt sem tudjuk, mennyire manipuláltak ezek a statisztikák, különféle módszerekkel, noha több ezzel kapcsolatos botrány volt már az elmúlt években, mégsem készítettek átfogó elemzést, minőségellenőrzést a pontok pontosságáról.

Négyes_ 2019.03.10. 15:26:18

@steery: Ellentmondásban vagy kicsit. Először leírod, hogy a magasabb pontszámúak többnyire tetszenek, az alacsonyabb pontszámúak meg rosszak, vagyis jól működik az IMDb pontrendszere, ... aztán meg azt írod: mégsem jó az egész, mert manipulált és nem tükrözi az egyéni ízlést.

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2019.03.10. 15:50:34

szerintem a remény rabjai ilyen formában brutálisan túlértékelt, ahogy a fight club is

pat bateman 2019.03.10. 16:01:06

@steery:
Azért óvatosan az 5 pont feletti filmekkel. Egy régi ismerősöm mondta vala: nincs az a szar film, amit ne lehetne egyszer végignézni. Amit én vallók: IMDbn a filmek pontszáma a bemutató után bizonyos idővel csökken, és ha az mondjuk 3-4 év után is 7 fölött marad, akkor talán érdemes rááldozni azt a 2 órát. Egyszer régebben bevállaltam moziban egy 5,5es friss premieres filmet, nem kellett volna...

G.Tibor 2019.03.10. 16:13:28

Szerintem a Rottentomatoes sokkal hitelesebb, bár ott is vannak félrecsúszások, csak jóval kevesebb.
Ami nekem a listáról hiányzik, az a Puszta formalitás. Igazi remekmű, a szó nem elcsépelt értelmében.

Nietzsche_ 2019.03.10. 16:50:45

@G.Tibor: Ok! Ha hitelesebb, akkor nézzük ott milyen eredményeket kaptak a lista tagjai:

Remény rabjai: 91%
Keresztapa I.: 98%
Keresztapa II.: 97%
A Jó a Rossz és a Csúf: 97%
Sötét lovag: 94%
Tizenkét dühös ember: 100%
Schindler listája: 97%
A király visszatér: 93%

Nekem ezek elég jó eredményeknek tűnnek! :-))

G.Tibor 2019.03.10. 17:09:31

@Kritikus 1:

Általánosságban értettem, nem erre a tízes listára. Egyszerűen csak azt tapasztaltam, hogy szerintem a Rotten százalékai közelebb vannak az igazsághoz. Kivéve a Robotzsaru 2-t. :-)

Visszatérhetünk az örök kérdéshez: Ízlésről érdemes-e vitázni?

különvélemény 2019.03.10. 17:16:32

@G.Tibor:
Az RT ugyanolyan szar, mint az IMDB.
Ott kritikusok szavazata számít, azok meg sokszor ideológiai alapon pontoznak, amitől rögtön fresh lesz egy dögunalmas életrajz dráma, és rotten egy közönségkedvenc vígjáték.
Manapság meg, amikor rendszeres premier előtti sajtóvetítések vannak, próbálnád meg lehúzni, az éppen promotált filmet, soha többet nem hívnak meg.
Egyre gyakrabban teljesen ellentétes a közönségszavazat a kritikaival. 80-20, vagy 20-80 sem ritka.

axolotl77 2019.03.10. 17:21:07

A Rottent most néztem és enyhén szólva kiakasztó a top 10-es lista. 10-ből 4 film néger-tematikájú.
Egyszerűen nem mernek a kritikusok mostanság rosszat írni olyan filmekről amiben négerek szerepelnek, mert akkor rögtön megkapják, hogy rasszisták. (Ehhez tudni kell, hogy a Rotten Tomatoes pontozása aszerint történik, hogy a kritikusok ajánlják, vagy nem ajánlják a filmet.) Így aztán minden idők legjobb filmje - szerintük - egy képregényhősös szereplőkkel megbolondított akció-fantasy. Nem mondom, hogy rossz film volt, de hogy a legjobb?! Igencsak kilóg a lóláb.

Eeerzsi 2019.03.10. 17:45:08

... és hol vannak a Guy Ritchie filmek? Csak a véresen komoly témájú filmek lehetnek 'legjobb filmek'? A Snatch nálam a top 3-ban szerepel, sorry.
Ha dráma, amúgy akkor már Cape Fear, Casino, Sin City, Észvesztő, Trainspotting, Álmosvölgy legendája stb.

G.Tibor 2019.03.10. 17:58:54

Persze, a Rotten sem szentírás, de sokkal használhatóbb. Nem az aktuális blockbusterekre, azok mindig túlértékeltek, ahogy fentebb elhangzott. És igen, össze lehet vetni a közönség szavazataival, ami gyakran távoli. Minden kritikus oldalt ésszel kell használni.

Michel Djerzinski 2019.03.10. 18:03:10

Miért lett kimoderálva a hozzászólásom?!

Michel Djerzinski 2019.03.10. 18:05:09

***előre is elnézést a keresetlen hangnemért, SENKIT sem szeretnék megbántani. Kérném, hogy a hozzászólásomat a poszt írója ne személyes sértésnek vegye, véleményem - természetesen - vélemény, tehát szubjektív. ***

Nos, bevallom, engem nagyon irritál, hogy egyes firkászok, kritikusok, még az általam méltán tisztelt Puzsér Róbert és mások is lépten-nyomon az IMDb-re hivatkoznak?! KI A F@SZT ÉRDEKEL AZ IMDb? KI A F@SZT ÉRDEKEL A PORT.HU? KI A FASZT ÉRDEKEL M Á S O K VÉLEMÉNYE?!?! Meg kellene érteni egyszer és mindenkorra, hogy egy műalkotás megítélésénél mindenki törekedjen a SAJÁT véleménye, értékítélete kialakítására, és tegyen mások - akár "hivatalos" kritikusok szubjektív írásaira! Szomorú ez az állandó hivatkozási izé. Én leszarom. Simán lehet, hogy akad olyan film (vagy zene vagy festmény vagy könyv vagy bármi más mű), amit a többség nem ismer, talán még kritikusok se, mégis sokkal komolyabb műalkotásnak ítélek meg.

El kellene tehát felejteni ezt a nyomorult szolgalelkűséget és a különböző lapokra, szerzőkre, orgánumokra való szánalmas hivatkozási tébolyt. Tanuljunk meg önállóan gondolkodni és ítélkezni, és tanítsuk erre az autonómiára a gyerekeinket is! Ennyi.

Michel Djerzinski 2019.03.10. 18:22:17

@Ches Desmond: Hát még nekem! És - jééé - nem listás az IMDb-n. ;-)

exterminador 2019.03.10. 18:48:02

A remény rabjai nem rossz film, de az ilyen fokú felmagasztosítása teljesen irreális.

exterminador 2019.03.10. 18:49:55

@Ches Desmond: igen! Ilyen filmekből lenne sokkal többre szükség!
Az életrajzi filmek, kisrealista drámák és hasonlók készítői meg inkább menjenek újságírónak, mert fogalmuk sincsen arról, hogy mi a filmművészet. És ezt teljesen komolyan gondolom.

különvélemény 2019.03.10. 19:16:36

@Michel Djerzinski:

A blogmotorok úgy működnek általában (ezt nem ismerem), hogy ahol nincs előzetes moderáció, ott is van visszatartás bizonyos szavakra, tehát addig nem jelenik meg a kommented, ameddig jóvá nem hagyja a az admin, mert mondjuk szerepel benne az xy szó.

különvélemény 2019.03.10. 19:20:27

@Michel Djerzinski:

Az értékelés mondjuk azt érdekli, aki nem akar feleslegesen kidobni pénzt a moziba olyan filmre, ami rossz.
Most ne a streaming szolgáltatókból, vagy torrentből indulj ki, hogy "ingyen" megnézed, majd abbahagyod a negyedénél, ha szar, kit érdekel.

CONFUSION OF DA HIGHEST ORDA 2019.03.10. 19:56:19

Hé, de hát ezekben gyakorlatilag csak férfi színészek voltak!!!

convar · http://docs.google.com/document/d/1C9jtT9NLDNv_80m_U9Pv5X_LwJb3bFUqhOMhafMalGg/ 2019.03.10. 20:33:39

A cikk első mondatában egyből ott van a legnagyobb igazság ("A világ film- és mozirajongó közössége (több millió ember) szereti maga eldönteni, hogy mi tetszik neki és mi nem."), valamint alapjában véve Michel Djerzinski gondolataival is egyetértve ------ mindezek mellett, ill. ettől függetlenül term. (néhány matematikában használatos kifejezéssel élve) az én kedvenc filmjeim és a világ kedvenc filmjei halmazoknak lehet közös uniója is - és ez nálam a Ponyvaregény.

Amúgy az én top10-em jelenleg a következő:

1. Pink Floyd: The Wall
2. Sin City
3. The Straight Story - Az igaz történet
4. Dogville

Tovább nem tudnék sorrendet felállítani, de a további helyeken a már említett

Ponyvaregény (Pulp Fiction), aztán
A Ravasz, az Agy és két füstölgő puskacső (Lock, Stock and Two Smoking Barrels)
Blöff (Snatch)
A nő illata (Profumo di donna)
Match Point
és a Szárnyas fejvadász (Blade Runner) osztozna.

A top10-top20 helyeken pedig még mondjuk a

Féktelen Minnesota (Feeling Minnesota)
Rekviem egy álomért (Requiem for a Dream)
Cigányok ideje (Dom za vesanje)
Őfelsége pincére voltam (Obsluhoval jsem anglického krále)
A medve (L'Ours)
Terminator 1-2 (tudom csalok mert ez akkor két film :D)
Alien 1-4
Matrix 1-3
Mad Max 2
és hogy a végén mégegyszer csaljak (:D), a 20. helyen meg legyen osztozva a Veszett a világ (Wild at Heart) és az
Amerikai szépség (American Beauty)

@MEDVE1978: de lehet csak azért nem mert az a réteg lustább szavazni az imdb-n.

@pingwin: szerintem is. Persze remek filmek nem vitás, de azért..........

LAM 2019.03.11. 04:52:49

A remény rabjai első helye szerintem is teljesen irreális - még akkor is, ha kellemes, az igazságérzetünket nehézségek nélkül kielégítő film. Valójában a videókorszak berobbanása csinált belőle sikeres filmet, moziban elég nagyot bukott, ha jól emlékszem, de délután a videólejátszón akárhányszor végignézhető film.

Azért az évi öt Oscar-jelölt film között a Forrest Gump, a Ponyvaregény és a Kvíz-show után legfeljebb a negyedik helyért küzdhetett volna a Négy esküvővel...

Igazából elég nevetséges, hogy a teljesen kiszámítható fordulatokkal telepakolt Shawshank Redemption megelőzi A keresztapát...

Jager_ 2019.03.11. 05:47:41

@LAM: Én meg pont a Keresztapával vagyok így. A 70-es, 80-as évek maffia-kultusza tette ismertté és sikeressé pedig alapvetően egy unalmas és kiszámitható katyvaz a digók gyilkolásvágyáról.

Kivlov 2019.03.11. 09:44:10

Amerikai História X ?

steery 2019.03.11. 11:10:08

@Equalizer.: Nincs itt semmi ellentmondás. Talán emlékszel még arra, mikor az észak-koreaiak tiltakoztak az Interjú című amcsi vígjáték miatt, mert megölték benne a diktátorukat. Kérték, hogy tiltsák be a filmet. A nézők erre (tiltakozásul) messze túlpontozták a filmet, hogy beintsenek nekik. Vagy amikor (vélhetően) az orosz hekkerek lepontozták az új Star Wars filmeket. Korábban a szcientológusok is csináltak ilyesmit a saját filmjeikkel, kollektívan felpontozva őket. És ezek csak azok az esetek, amikről én tudok. Vajon hány ezer eset lehet még, aminek a híre nem jutott el hozzám? És hány millió eset lehet, ami nem is derül ki?
Az ügyes csalók nem manipulálnak nagyot, csak kicsit. Például egy 4-es vagy 5-ös átlagú filmet feltornásznak 6-7 körülire. Nem feltűnő, mégis növeli az érdeklődést. Biztos vagyok benne, hogy külön iparág épült ki az ilyen pontozás manipulációkra is, mint ahogy a közösségi médiában is külön béripar szolgálja ki a lájknövelős, követőszám emelős meg kamuprofil gyártós, rajongó generátoros igényeket.

Négyes_ 2019.03.11. 14:35:15

@steery: Mégis működik a dolog: ami jó, annak tényleg magas a pontszáma, ami meg gyenge, annak alacsony. ... Egyébként meg nem túl életszerű, hogy jelentős mértékben és sok filmnél akarnák meghekkelni az IMDb pontozásokat. Akkora jelentősége nincs az egésznek.

David Bowman 2019.03.12. 13:09:12

Csak az olaszok tudtak jó westernt csinálni.
A közismert filmek közül szerintem a Forest Gumpnak kellene az elsőnek lenni.

David Bowman 2019.03.12. 13:21:33

Pár éve a 12 dühös embert lekoppintották az oroszok.

David Bowman 2019.03.12. 13:22:39

@David Bowman: Néha 2 és fél pont különbség is van az IMDB és a Port között.

David Bowman 2019.03.12. 13:27:09

@Kritikus 1: Minden országban a saját filmjeik között kéne szavazást tartani, és aztán a győzteseket összeereszteni.
Nekem pl a Hószakadás a kedvencem. Szinte teljesen ismeretlen film.
Bizonyára nem érdemtelenül, de óriási az amerikai filmek túlsúlya.

steery 2019.03.12. 13:34:33

@Equalizer.: Jelentősége a DVD eladásoknál meg a vetítési jogok eladásánál lehet. Magasabb pontok: több vevő, több pénz. Hisz a vevőknek valami alapján el kell dönteniük, hogy kell-e nekik a portéka vagy sem?

David Bowman 2019.03.12. 13:36:02

@steery: Valahogy lehet csalni is.

David Bowman 2019.03.12. 13:43:44

@steery: Egyik kedvenc filmem 4,4 pontos. Legalább 8ra saccoltam. Oszkárt is kapott.

David Bowman 2019.03.12. 13:45:48

@G.Tibor: Nekem is tetszett, de nem raknám a legjobbak közé.

David Bowman 2019.03.12. 13:47:45

@Eeerzsi: Egyikre se adnék három pontnál többet.

G.Tibor 2019.03.12. 14:43:52

@David Bowman:
Talán a műfajok összemosása sem szerencsés.

Eeerzsi 2019.03.12. 16:56:15

@David Bowman: te bajod. Attól még a legjobbak között tartják ezeket számon.

Négyes_ 2019.03.12. 23:47:23

@steery: A "többe kerül a hús, mint a leves" klasszikus esete. Egy több tizezres szavazatszámú filmnél rengeteg hamis voks kell ahhoz, hogy jelentősen megváltozzon a végeredmény. És késöbb is folyton vissza-vissza kell térni korrigálni. A több százezres szavazatszámúaknál még durvább beavatkozás kell. És ez csak egyetlen film. 10, 20 vsgy 50 filmnél null 24-ben komplett stábok kellenének, ami azért baromság mert rengetegbe jerül és az egész dolog értelme is kétséges. Egy film sikerét NEM az IMDb pontszám dönti el, hanem a benne lévő sztátok, a promotálás a marketing ... stb.

Michel Djerzinski 2019.03.13. 01:32:05

@különvélemény: NEM. Az értékelés a lusta plebszet érdekli legfeljebb, veled együtt ezek szerint, akik időt és szellemi energiát akarnak spórolni maguknak, pont azt, amit lehetetlen és szükségtelen, már akkor, amikor a film műfajnak nevezett műalkotások megítéléséről van, lenne szó. A tömeg inkább ismeretlen, idegen személyiségek ismeretlen és idegen értékítéleteire hagyatkozik. Lelkük - az a maradék, ami még megmaradt a 21. századra - rajta.

Michel Djerzinski 2019.03.13. 01:35:17

@Equalizer.: "Egy film sikerét NEM az IMDb pontszám dönti el, hanem a benne lévő sztátok, a promotálás a marketing ... stb."

Sajnos igen, de legfeljebb az ÜZLETI sikerét. A kifinomultabb ízlésű közönségnek ez persze sokadlagos, mellékes, nem jelent semmit. Ami számít, az az MŰVÉSZI minőség. És így lehet az, hogy egy Cirko-Gejzírben vetített mozi, amire mondjuk tucatnyian kíváncsiak, fényévekkel értékesebb művészi-szellemi értelemben, mint egy agyonpromotált, igénytelen, látványos-hangos-színes, szemétdombra való tömegmoslék.

steery 2019.03.13. 13:53:25

@Equalizer.: No, akkor ezt olvasd el gyorsan: konzervtelefon.blog.hu/2019/02/22/a_kozossegi_media_egzisztencialis_valsaga_a_milliardos_kattintasfarm-biznisz
Amint látod, van ilyen kattintásipar és nem is kerül sokba. Ez is része a marketingnek.

convar · http://docs.google.com/document/d/1C9jtT9NLDNv_80m_U9Pv5X_LwJb3bFUqhOMhafMalGg/ 2019.03.13. 21:13:55

Bocs, közben eszembe jutott még egy olyan film ami nekem nagy élményt adott, meg így legalább megvan a BlackJack is :D

Végjáték (2010) Passion Play, de ezt be is linkelném mert van egypár film ilyen címekkel:
www.imdb.com/title/tt1396221/
De nehogy eltántorítson titeket hogy Megan Fox is a stáblistán van, vagy az imdb-s pontszáma (amúgy a kettő nyilván összefügg a sok előítéletes miatt)..................

Miklosne Drmakk 2019.04.12. 11:37:30

És hol vannak az olasz és francia "új hullám" filmek? A neorealizmus csodálatos európai filmjei? Hol van Fellini? Emlékezzünk a Bicikli tolvajokra, vagy a Róma nyílt városra, Az egy asszony meg a lányára!!!! A fentiekből úgy tűnik, hogy csak az Oszkár-díj minősít és csak Amerika , esetleg Anglia számít.

Harper. 2023.02.22. 22:54:50

A legjobb 10:
.
Kelly hősei (1970)
A Birodalom visszavág (1980)
A remény rabjai (1994)
Van, aki forrón szereti (1959)
Dutyi dili (1980)
Casablanca (1942)
Zsarulesen 1-2. (1987/1993)
Túl az Óperencián (1992)
Kémek a Sasfészekben (1968)
Vissza a jövőbe filmek (1985, 1989, 1990)
.
recensens.blog.hu/2023/01/03/top-250_filmkedvenc

Liberális Artúr · arturfilm.blog.hu 2023.02.25. 06:52:46

Nézzük mi változott három év alatt. Ez a jelenlegi top 10:

A remény rabjai (1 -> 1)
A keresztapa (2 -> 2)
A sötét lovag (6 -> 3)
A keresztapa II (3 -> 4)
Tizenkét dühös ember (7 -> 5)
Schindler listája (8 -> 6)
A Gyűrűk Ura: A király visszatér (9 -> 7)
Ponyvaregény (4 -> 8)
A Gyűrűk Ura: A gyűrű szövetsége (új belépő)
A Jó, a Rossz és a Csúf (5- > 10)
KIESETT: Harcosok klubja

Ami a jóslatomat illeti, a top 100-ban csak egy indiai film van, a top 250-ben összesen négy. Bevétel alapján már árnyaltabb a helyzet, több kínai film is a legjobban teljesítők között van.
süti beállítások módosítása