Az Ön kritikusa, őszinte és pártatlan véleményekkel

Kritikus

Vitatható Oscarok [17.]

2019. április 11. - Editor_

Az Oscar gálák 90 éves történetében rengeteg olyan eset fordult elő, amikor érthetetlen és érdemtelen módon került megjutalmazásra egy-egy filmes alkotás. Ha az utóbbi 30 évet vesszük górcső alá és csak a "legjobb film" kategóriára fókuszálunk, öt esetet emelhetünk ki, melyeknél erősen vitatható volt a filmakadémia döntése az arany szobrocska odaítélését illetően. Természetesen szubjektív a dolog, de nézzük ezeket sorban:

Miss Daisy sofőrje (1989)

miss_daisy.jpg

 

Az 1990-es, 62. Oscar-gála legfőbb díjazottja Bruce Beresford rendezése, a Miss Daisy sofőrje volt Morgan Freeman és Jessica Tandy főszereplésével. Bár a sztori valóban nem rossz és Freeman is kitesz magáért, az amerikai filmakadémia a Holt költők társaságát marginálva tüntette ki az alkotást. A csere nem éppen méltányos, tekintve, hogy Peter Weir filmje szerintünk sokszorosan jobban megérdemelte volna az arany szobrocskát mint Beresford drámája. Miss Daisy azonban sajnos legyőzte Robin Williams és Ethan Hawke párosát, véleményünk szerint erősen vitatható módon.

Amerikai szépség (1999)

szepseg.jpg

A sokkal jobb filmeket is jegyző Sam Mendes, aki többek közt a Skyfall -nak is rendezője, 1999 -ben "hozta össze" az Amerikai szépség című kínlódást filmszatírát, mely aztán 2000 -ben, a 72. Oscar-gálán 5 aranyszobrocskával tarolt. Kiütötte a nyeregből a Halálsoron -t és a Hatodik érzék -et is, amivel sokaknál okozott nagy meglepetést (bennünket is beleértve). Az alkotást sokan művészfilmként aposztrofálják és rejtett belső értékeket, illetve mélyenszántó mondanivalót látnak benne, ám számunkra akkor is csak az a film marad, mely megfosztotta méltó elismerésétől a nagyságrendekkel jobb Halálsoron -t.

A király beszéde (2010)

akiraly_beszede.jpg

A 83. Oscar-gálán, 2011-ben, Tom Hooper drámája, A király beszéde aratott óriási sikert, ami ezúttal nem azért volt meglepő, mert egy nála sokkal méltóbb filmet előzött be (bár szerintünk az Eredet és A harcos is jobbak nála), hanem mert a film önmagában sem kiemelkedő munka. Bár a dráma méltatói rendszerint Colin Firth - Geoffrey Rush párosát dicsérik, ez a kettős nagyon is felejthető alakítást nyújt. A sztori valós alapú: a dadogós VI. György, brit uralkodó, 1936-os trónra kerülésének nehézségeit mutatja be. A beszédhibás király, bátyja kényszerű lemondását követően, beszédleckék után kerül a Buckingham-palotába.

Az Argo-akció (2012)

argo.jpg

A 2013-as Oscar-átadó (85. gála) a kiemelt kategóriákban öt filmet is arany szobrocskákkal jutalmazott, ezek a következők voltak: Pí élete, Nyomorultak, Djangó elszabadul, Lincoln és Az Argó-akció. Ezek közül a legutóbbi jelentett némi meglepetést, mert bár valós eseményeket dolgoz fel  -- melyek tényleg érdekesek, hiszen az 1979 -es teheráni túszmentést mutatják be (a kanadai nagykövetségről) -- filmként nem tartozik a legnagyobb ivű alkotások közé. A Ben Affleck által producerelt, rendezett és főszereplőként is eljátszott thriller valóban jó film (ezt nem vonjuk kétségbe) a kérdés csak az: annyira jó e, hogy három arany szobrot is kapjon.

A víz érintése (2017) 

aviz_erintese.jpg

A 2018 -as, 90. Oscar-átadón összesen 4 Oscart nyert el Guillermo Del Toro 1962-ben játszódó halember sztorija Sally Hawkins, Michael Shannon és Richard Jenkins főszereplésével, mégpedig a legjobb film, legjobb rendezés, legjobb látvány és legjobb filmzene kategóriákban. A történet meghökkentő, hiszen egy Amazonasnál befogott kétéltű hal-emberről szól, akit egy katonai laborból szöktet meg az ott dolgozó néma takarítónő, miközben beleszeret a furcsa lénybe. Az amerikai filmakadémia tetszését elnyerte a szürreális történet, melyben kétségtelenül benne van a kirekesztettek, mellőzöttek, kiközösítettek burkolt megjelenítése is. Ugyanakkor mindennek Oscarokkal történő jutalmazása meglepően vitatható döntésnek tűnik.

Eddig a felsorolás, 5 film, öt sajátos döntés. Az említettek mindegyike megkapta a "legjobb filmért" járó arany szobrocskát, ám ezeken kívül az egyéb kategóriákban több film esetében ugyancsak meglepő az Oscar megítélése. Például La La Land (2017-ben legjobb rendezés, legjobb női alakítás) és A harag útja (2016-ban, technikai kategóriákban).

FB oldalunk itt érhető el!

logo_kritikusa.jpg

2019.04.11.(17:20)

A bejegyzés trackback címe:

https://kritikusa.blog.hu/api/trackback/id/tr7714757823

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Történelemtanár_ 2019.04.11. 22:15:20

A víz érintése számomra teljesen érthetetlen módon kitüntetett film. Ilyen jellegű történetek még az "A" kategóriába sem valók, nemhogy Oscarra.

Csigataposó 2019.04.12. 01:56:08

A "The Hurt Locker" a listan szinte mindegyikhez kepest, kozepszerubb hatasvadasz semmitmondo ize.

Periodista. 2019.04.12. 06:30:11

Számomra még a Gettómilliomos és a Millió dolláros bébi ilyen kategória, érthetetlenül túlhájpolt filmek. A bombák földjén nekem speciál tetszett. A listán a Víz érintésére szavaztam, nem tudom mit fizethettek az AMPAS -nak, hogy szobrokat kapott.

zdyzs 2019.04.12. 06:45:15

Nálam a málnát a 12 Years a Slave viszi el az érdemtelenül Oscar-t érő filmek közül. Unalmas, hosszú ömlengés. Kín volt végignézni.
A Gettómilliomos sem egy jó film, de ott legalább megértem, hogy az egzotikum "elvitte" a filmet. Mondjuk a kis utcagyerekek frenetikusan jó alakítást adnak simán lejátsszák a vászonról a többi színészt.

egyinges 2019.04.12. 07:17:29

1990 Farkasokkal táncoló vs Nagymenők
1992 Nincs bocsánat vs Egy becsületbeli ügy
1996 Angol beteg vs Fargo
1997 Titanic vs Alul semmi
1998 Szerelmes Shakespeare vs Az élet szép
2003 egyik sem
2009 Bombák földjén vs Becstelen brigantik
2013 12 év rabszolgaság vs akármi!!!
2016 Holdfény vs A számolás joga
2017 A víz érintése vs akármi!!!

Lopossumussa 2019.04.12. 09:01:06

...szerencsére a lista szubjektív... Nekem pl. az Amerikai szépség és a Király beszéde is bejött, persze ez nem lehúzza a versenytársakat, csak jelzi, hogy nem feltétlenül a "jobb" nyer. Plusz nem mindegy, ki milyen lelkiállapotban néz meg egy filmet, így lehet, hogy esős napokon a dráma, napsütésben a könnyű irónia viszi a pálmát...izé...szobrot. :)

ironbed 2019.04.12. 10:10:53

A Halálsoron zseniális film, de szerintem az Amerikai szépség sokkal inkább megérdemelte az Oszkár-díjat. Gondolom sokaknál a téma verte ki a biztosítékot.

A Király beszéde szintén nem kérdéses. (Szerintem)

Zacskóstej 2019.04.12. 10:41:32

Az amerikai szépség nekem bejött.

Editor_ 2019.04.12. 10:53:10

@Periodista.: Gettómilliomos? Valóban "léc felett" kategória.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.04.12. 11:09:06

@Csigataposó: Kevés szarabb filmet láttam valaha, mint azt a borzalmat. A felénél felállta volna és kimentem volna a teremből...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.04.12. 11:12:36

@Periodista.: A gettós filmet képtelen voltam végignézni, át kellett pörgetni.

A Millió Dolláros Bébi jó, de annyira korszakosnak nem éreztem, de azért messze átlag feletti alkotás az én mércém szerint.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.04.12. 11:18:11

@zdyzs: Igen, nekem is hosszú kínlódás volt.

@egyinges:
1990 Farkasokkal táncoló vs Nagymenők
Mindkettő nagyon jó film. Két filmnek viszont nem lehet ugyanazt a díjat adni. Ez van. Én mindkettőt szeretem. Bár azért hozzátenném, hogy az elsőhöz hasonló ahhoz sincs, a Nagymenők után kvázi más történettel a Casio majdnemhogy copy paste. A kedvencem, de ezek kvázi ugyanazon filmek...

1998 Szerelmes Shakespeare vs Az élet szép
Az elsőt soha nem láttam, nem tudtam magam rávenni, hogy megnézzem. Bár ebből az évből a Saving Private Ryant-t szokták felhozni, de ennyi erővel lehetett volna a The Thin Red Line is.

2009 Bombák földjén vs Becstelen brigantik
Teljesen mindegy mit veszel, az első film minden szempontból egy rakás szar. Tényleg, semmi jó nincs benne. Szóval a vs után kb. bármelyik jobb elférne.

2016 Holdfény vs A számolás joga
A második sem nagy pukkanás. Az első kifejezetten szar.

@ironbed: 1999 környéke igen jó év volt, ezért itt is az van, mint 1990-ben. A Harcosok Klubja is bekerülhetett volna.

ironbed 2019.04.12. 11:24:29

@molnibalage: Harcosok klubja? Hát igen az nagyon jó minden szempontból. Arra le lehetne cserélni az Amerikai szépséget! ;-)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.04.12. 11:30:58

@ironbed: A vicc az, hogy ha valaki megkér, hogy mondjak korszakos és időtálló filmeket, akkor 1990-2000 között simán megy. Ha 2000-2010 (+/- 1 év szórás belefér) között hát bakker nem igazán tudnék egyet sem mondani csípőből, hogy "ez kurva jó és nem öregszik". Legalábbis az én ízlésemnek megfelelőt.

ben2 2019.04.12. 12:15:33

Ami számomra szintén az érthetetlen kategória, az az Ex Machina jelölése a legjobb forgatókönyvre és a legjobb VFX oscar.
A sztori-t akármelyik Black Mirror epizód háromszor kenterbe veri, VFX-ben pedig semmi extra teljesítmény nem volt akármelyik látványfilmhez képest.

Aztán ott van a szintén gyalázat Táncoló Talpak a legjobb egészestés animációs műfajban és így tovább.

Amúgy általános jelenség, hogy a valóban korszakalkotó filmek és alkotók közül nagyon kevés kapott oscart. Az igazi rendező zsenik közül is, akit egyáltalán díjaztak, az sem a legjobb filmjéért kapta.

Azon nincs is mit csodálkozni, hogy Tarkovszkij-t még csak nem is jelölték, de pl. Hitchcock öt jelölésből egyszer sem nyert, csak idős korában kompenzálták életmű díjjal.

Egy érdekes, ámde annál jellemzőbb példa:

1969-es oscar legjobb film kategória:
Oliver! - nyertes
Funny Girl
The Lion in Winter
Rachel, Rachel
Romeo and Juliet

Emlékszik bárki is ezekre a filmekre?

És Kubrick 2001 Űrodüsszeájára?
Ugyanebben az évben mutatták be, rendezésért jelölték is, de alulmaradt az Oliver!-el szemben, operatőri munkáért nem is jelölték és egyedül a VFX díjat vitte el.

@molnibalage:

A 2000 utáni termésből talán a Birdman-t emelném ki. Az se egy szuper remekmű, de legalább felfér a táblára.

Alauda Arvensis 2019.04.12. 12:29:22

@ben2: A 1968 Romeo and Juliet-re én speciel emlékszem, az egyik legjobb Franco Zeffirelli film és Shakespeare feldolgozás. Már többször is láttam. Ettől függetlenül tényleg érthetetlen hogy a 2001 Űrodüsszeia mért nincs ott a listán.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.04.12. 12:30:21

@ben2: 2000 után úgy fogalmaztam meg, hogy 2010-ig. Utána megint jöttek jó alkotások, de 2000-2010 között nekem homály, hogy mi a fenét is néztem én. Nem is nagyon jártam moziba...

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.04.12. 12:34:47

Az Oszkár szinte mindig azt jelenti: ostoba, értéktelen kurzusfilmről van szó.

jausten 2019.04.12. 12:50:29

Minden lista szubjektív. Szerintem az Amerikai szépség megérdemelten kapott Oscart,
viszont a Halálsoron, vagy a Víz érintése - a profi színészi alakítások ellenére is -,
az a jellegzetes, érzelgős amerikai giccs.

ben2 2019.04.12. 13:13:48

@Alauda Arvensis:

Nekem a Romeo and Juliet is felejtős (mondjuk alapból nem bírom a Zeffirelli filmeket), de annyiban igazad van, hogy legalább azok között van, amiket az utókor is jegyez szemben a listán szereplő többivel.
Amúgy a Romeo and Juliet is csak kosztümért és fényképezésért kapott oscart.

Amúgy itt van még jópár kultfilm abból az évből:

- Arcok (John Cassavettes)
- Rosmary's Baby (a legjobb női mellékszerplő díjat vitte el, jelölték még forgatókönyvre)
- A Volt egyszer egy vadnyugat
- If...
- Szégyen (Ingmar Bergman)

Tehát bőven van mire emlékezni az 1968-as filmtermésből, csak éppen az oscarnak nincs sok köze hozzájuk.
Azaz általában elmondható az oscarról, hogy nagyon ritkán igazolja az idő.
Talán azért, mert az akadémia mindig megpróbálja irányítani a trendeket ahelyett, hogy figyelné azokat és ez rendszerint oda vezet, hogy csak rövid távon van bármilyen hatása a kultúrára.

exterminador 2019.04.12. 18:15:50

A Holt költők társasága egy érthetetlenül túlértékelt, csöpögős förmedvény. Annál a Miss Daisy sofőrje biztosan ezerszer jobban megérdemelte az Oscart.
Egyébként pedig az Oscaroknak nagyon nagy hányada vitatható, ebben semmi újdonság nincs. Például az idei legjobb film is.

Aldou Raine 2019.04.12. 18:54:47

A Holt költők társasága az egyik legjobb film, amit valaha láttam. A Miss Daisy egy másik szint. Nem egy kategória.

exterminador 2019.04.12. 20:08:58

@Aldou Raine: a Holt költőknél még Uwe Böll is előbb érdemelne Oscart egy tetszőleges játékadaptációjával - de ezen nem érdemes vitatkozni.

Aldou Raine 2019.04.12. 20:30:36

@exterminador: Háát valóban kár vitázni. Aki azt a filmet nem értékeli és nem "fogja" különlegességét az mást sem értékel és egy favágó szintjén van az érzékenysége és izlése.

Négyes_ 2019.04.12. 20:34:33

@Aldou Raine: Leállsz vitázni a Holt költőkről egy trollal? Kábé mintha az impresszionizmust akarnád megvitatni egy gekkóval.

gerywood 2019.04.12. 22:38:09

Ha az ízlésről akartok vitatkozni, akkor itt a helyetek :-)
Az Amerikai szépséget szatírának nézni minimum tévedés, inkább kispolgári társadalomkritika és én nagyon jónak tartom, szerintem megérdemelte, Kevin Spacey igen jó színész, habár azóta tudjuk, hogy bizonyos értelemben minimó megkérdőjelezhető vagy megkérdőjelezhetetlen?
A Halálsoron is kivételesen jó, de megértem, hogy a misztikum helyett a társadalmi problémát díjazták.
A hatodik érzék egy szingli geggre felépített film, sztem nagyon messze van az oscar szinttől.
Szóval minden ilyen lista szubjektív, mint ahogy sok film és mi is.

Editor_ 2019.04.12. 22:47:24

@gerywood: Egyrészt egy "kispolgári társadalomkritika" is lehet szatíra. Az egyik publicisztika, a másik műfaj. Másrészt senki nem állította, hogy a lista ne lenne szubjektív. Lásd: a poszt harmadik mondata.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.04.12. 23:16:07

Bevallom nekem sem jött be annyira a Holt Költők. Hasonló, de mégis jobban tetszett a sokkal későbbi Emperor's Club.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2019.04.12. 23:37:27

@ben2: "Oliver! - nyertes
Funny Girl
The Lion in Winter
Rachel, Rachel
Romeo and Juliet

Emlékszik bárki is ezekre a filmekre?"

Ezt viccnek szántad? Az Oliver azoknak, akik a musicalt nem szeretik, bizonyára rémisztő, egyébként pedig egy egészen jól fogyaszthatóra szelídített, szórakoztató film. De Zeffirelli leghíresebb filmjét vagy Barbra Streisand legjobb főszerepét úgy emlegetni, hogy ki emlékszik rájuk, váratlan fordulat.

Az mindig parttalan vita tárgya marad, hogy valamilyen listán kik-mik kerülnek az első helyekre. Ez rendben is van. Engem az Oscar-díjakban csak az zavar, amikor egyből egy talicskányi díjat adnak oda a legjobbnak választott filmnek. Értem, hogy egy film azért lesz a legjobb, mert a fényképezés, a játék, a rendezés, a zene, a jelmez mind nagyon ütős lett, de akkor ne hirdessenek versenyt ennyi kategóriában, ha úgyis minden díjat ugyanannak akarnk adni.

exterminador 2019.04.13. 08:31:37

@Aldou Raine: hát persze, ilyenkor ez a végső érv.
Coelhonak is hatalmas a rajongótábora: a cukormázzal leöntött lapos "bölcsességekre" mindig sokan lesznek vevők.

2019.04.13. 08:50:55

A mis daisy szerintem nagyon jól meg van csinálva. Én oktató filmként is ajánlanám demens betegekkel foglalkozóknak. Tökéletesen ábrázolja a leépülést, es a család hozzáállását a betegséghez.
Kedvenc filmem, sokat tanultam belőle.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2019.04.13. 12:53:46

@molnibalage: Az ötből kettőt én sem, bár tekintélyes nevek vannak a színészek között.

Az Oliver a Twist Oliver musicalfeldolgozása, egy megnézést igazán megér, ha szereted a műfajt.

A Funny Girl is musical, vagy inkább film sok dallal, és szinte akkor is megérne egy megnézést, ha nem kedveled a műfajt. Barbra Streisand, a "szépen csúnya" díva első filmszerepe, szinte neki találták ki, annyira tökéletesen érzi magát a szerepben. Egy létező személyről, a humoráról és életvidámságáról híres Fanny Brice énekes-színésznőről szól, aki egyszerű brooklyni zsidó lány létére a Ziegfeld-színpad sztárságáig jutott.

A Rómeó és Júlia története nem lehet meglepetés, de filmváltozatban szerintem ez az etalon. Csöpög a romantikától és drámától, ahogy kell. Bennünket kiskamasz korunkban vittek el egyszer erre a filmre, testületileg, és telitalálat volt, ahogy kell. A fiatalok szépek, szenvedélyesek, ártatlanok, a szerelem átható, a dráma szíven üt, ezeket mondhatjuk kliséknek, de pont azt nyújtja, maximálisan, amire hivatott.

Szóval @ben2: kérdésére válaszul mondjuk úgy, hogy az emlékszik rájuk, aki látta.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.04.13. 12:58:51

@Androsz: Kevés dolog van, amit a musicalnél jobban nem kedvelek. Az ilyen filmek totál hidegen hagynak.

A Lala Landet kb. kibírtam, de ezzel 10 évig el is leszek a műfajban.
süti beállítások módosítása