Az Oscar gálák 90 éves történetében rengeteg olyan eset fordult elő, amikor érthetetlen és érdemtelen módon került megjutalmazásra egy-egy filmes alkotás. Ha az utóbbi 30 évet vesszük górcső alá és csak a "legjobb film" kategóriára fókuszálunk, öt esetet emelhetünk ki, melyeknél erősen vitatható volt a filmakadémia döntése az arany szobrocska odaítélését illetően. Természetesen szubjektív a dolog, de nézzük ezeket sorban:
Miss Daisy sofőrje (1989)
Az 1990-es, 62. Oscar-gála legfőbb díjazottja Bruce Beresford rendezése, a Miss Daisy sofőrje volt Morgan Freeman és Jessica Tandy főszereplésével. Bár a sztori valóban nem rossz és Freeman is kitesz magáért, az amerikai filmakadémia a Holt költők társaságát marginálva tüntette ki az alkotást. A csere nem éppen méltányos, tekintve, hogy Peter Weir filmje szerintünk sokszorosan jobban megérdemelte volna az arany szobrocskát mint Beresford drámája. Miss Daisy azonban sajnos legyőzte Robin Williams és Ethan Hawke párosát, véleményünk szerint erősen vitatható módon.
Amerikai szépség (1999)
A sokkal jobb filmeket is jegyző Sam Mendes, aki többek közt a Skyfall -nak is rendezője, 1999 -ben "hozta össze" az Amerikai szépség című kínlódást filmszatírát, mely aztán 2000 -ben, a 72. Oscar-gálán 5 aranyszobrocskával tarolt. Kiütötte a nyeregből a Halálsoron -t és a Hatodik érzék -et is, amivel sokaknál okozott nagy meglepetést (bennünket is beleértve). Az alkotást sokan művészfilmként aposztrofálják és rejtett belső értékeket, illetve mélyenszántó mondanivalót látnak benne, ám számunkra akkor is csak az a film marad, mely megfosztotta méltó elismerésétől a nagyságrendekkel jobb Halálsoron -t.
A király beszéde (2010)
A 83. Oscar-gálán, 2011-ben, Tom Hooper drámája, A király beszéde aratott óriási sikert, ami ezúttal nem azért volt meglepő, mert egy nála sokkal méltóbb filmet előzött be (bár szerintünk az Eredet és A harcos is jobbak nála), hanem mert a film önmagában sem kiemelkedő munka. Bár a dráma méltatói rendszerint Colin Firth - Geoffrey Rush párosát dicsérik, ez a kettős nagyon is felejthető alakítást nyújt. A sztori valós alapú: a dadogós VI. György, brit uralkodó, 1936-os trónra kerülésének nehézségeit mutatja be. A beszédhibás király, bátyja kényszerű lemondását követően, beszédleckék után kerül a Buckingham-palotába.
Az Argo-akció (2012)
A 2013-as Oscar-átadó (85. gála) a kiemelt kategóriákban öt filmet is arany szobrocskákkal jutalmazott, ezek a következők voltak: Pí élete, Nyomorultak, Djangó elszabadul, Lincoln és Az Argó-akció. Ezek közül a legutóbbi jelentett némi meglepetést, mert bár valós eseményeket dolgoz fel -- melyek tényleg érdekesek, hiszen az 1979 -es teheráni túszmentést mutatják be (a kanadai nagykövetségről) -- filmként nem tartozik a legnagyobb ivű alkotások közé. A Ben Affleck által producerelt, rendezett és főszereplőként is eljátszott thriller valóban jó film (ezt nem vonjuk kétségbe) a kérdés csak az: annyira jó e, hogy három arany szobrot is kapjon.
A víz érintése (2017)
A 2018 -as, 90. Oscar-átadón összesen 4 Oscart nyert el Guillermo Del Toro 1962-ben játszódó halember sztorija Sally Hawkins, Michael Shannon és Richard Jenkins főszereplésével, mégpedig a legjobb film, legjobb rendezés, legjobb látvány és legjobb filmzene kategóriákban. A történet meghökkentő, hiszen egy Amazonasnál befogott kétéltű hal-emberről szól, akit egy katonai laborból szöktet meg az ott dolgozó néma takarítónő, miközben beleszeret a furcsa lénybe. Az amerikai filmakadémia tetszését elnyerte a szürreális történet, melyben kétségtelenül benne van a kirekesztettek, mellőzöttek, kiközösítettek burkolt megjelenítése is. Ugyanakkor mindennek Oscarokkal történő jutalmazása meglepően vitatható döntésnek tűnik.
Eddig a felsorolás, 5 film, öt sajátos döntés. Az említettek mindegyike megkapta a "legjobb filmért" járó arany szobrocskát, ám ezeken kívül az egyéb kategóriákban több film esetében ugyancsak meglepő az Oscar megítélése. Például La La Land (2017-ben legjobb rendezés, legjobb női alakítás) és A harag útja (2016-ban, technikai kategóriákban).
2019.04.11.(17:20)